Liikennevinkki
Autoilu
Pyöräily

Liikenneturva kysyi kesällä*, miten suomalaiset kuljettajat toimisivat kuvan tilanteessa. Kaksi viidestä (43 %) oli sitä mieltä, että odottaisi keltaisen sulkuviivan päättymistä ennen ohitukseen lähtöä. Lähes puolet (49 %) ylittäisi keltaisen viivan, jottei ajaisi liian läheltä pyöräilijää. Viisi prosenttia ohittaisi pyöräilijän niin läheltä, ettei ajaisi keltaisen viivan yli.

”Riippumatta ohitettavasta, on ohitustilanteen oltava aina turvallinen kaikille osapuolille. Sopivan ohitustilanteen määrittelee riittävä näkemä ja ohitustila sekä kunnon turvavälit ohitettavaan. Jos ohitusta ei voida tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle”, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen.

Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Autoilevan kannattaa huomioida, että tiellä ei aina ole piennarta. Pengermä voi lähteä heti kaistaviivasta uppoamaan ojaan ja reunassa voi olla routareikiä, tärinäraitaa tai nimismiehen kiharaa. Pyöräilijälle turvallisin ajolinja voi siis hyvinkin kulkea keskemmällä ajokaistaa, mikä on auton ratissa otettava huomioon.

”Näin syksyn edetessä ja iltojen pimetessä pyöräilevän kannattaa muistaa kurkata pyörän heijastimet sekä etu- ja takavalot kuntoon, etenkin jos matka vie maantien varteen”, Karvonen kertaa.

Tee ohituksesta turvallinen turvaväleillä

Lähes puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista on sitä mieltä, että autotiellä ajavan pyöräilijän ohittaminen alle 1,5 metrin etäisyydeltä on joko erittäin vakava tai vakava rikkomus.

”Leveyssuunnassa turvallista ohittamismatkaa on vaikea määritellä tai liikennetilanteessa arvioida metreissä. Turvallinen etäisyys riippuu paljon ajonopeudesta ja ajoneuvon koosta. Ohittavan ajoneuvon ilmavirta voi saada pyörän heittelehtimään – etenkin isompien ajoneuvojen tai ajoneuvoyhdistelmien kohdalla. Yksiselitteisintä on kääntää rattia reilusti ja toteuttaa ohitus viereisen kaistan puolelta”, Karvonen pohtii.

”Turvaväli ohitettavaan on muistettava säilyttää myös ennen ja jälkeen ohituksen. Eli autolla ei ajeta liian liki polkevan takimmaista kurakaarta tai palata omalle kaistalle etupyörää hivellen. Pyörällä pääsee yllättävänkin kovaa, joten polkijan nopeus on huomioitava ohitettaessa”, Karvonen jatkaa. 

Maanteillä pyöräilevät kaikki ja kaikenikäiset. Satulassa voi olla iäkkäämpi polkija tai lapsi. Karvonen kannustaakin malttiin ja muistamaan, että hetkellinen hitaampi vauhti ei hidasta matkaa juurikaan.

Vinkit viiden pisteen ohitukseen, katso myös vinkkianimaatio:

  1. Ohita pyöräilijä vain, kun voit tehdä sen turvallisesti.
  2. Muista riittävä turvaväli ennen ja jälkeen ohituksen – etenkin, jos kuljetat auton ja perävaunun yhdistelmää.
  3. Huomioi, että ohitat kevyttä kaksipyöräistä. Pidä reilu turvaväli myös sivusuunnassa – pelkkä ilmavirta voi saada pyörän heittelehtimään. Selkeintä on ohittaa siirtymällä kokonaan vastaantulevien kaistalle.
  4. Jos turvallista ohituspaikkaa ei ole, älä lähde ohitukseen, vaan aja pyöräilijän perässä, kunnes voit tehdä ohituksen turvallisesti.
  5.  Muista, että pyöräilijä voi joutua ajamaan keskemmällä tietä routareikien tai pientareen puuttumisen takia

Tagit: 
ohittaminen