Det är lättare att trampa en elcykel eftersom den har en drivmotor än en vanlig cykel, men man får ändå motion. Den är mycket lämpad också för lite längre sträckor till arbetet, skolan eller affären eftersom den är lätt att trampa. Eldrivningen hjälper också till när man trampar i motvind och i uppförsbackar. Batteriets räcker i allmänhet 30-70 km beroende av modell innan det måste laddas. Efter det måste man själv se till att trampa för att få upp farten.

Att cykla med elcykel är ett bra sätt att få lättare motion. Resorna till och från arbetet kan t.ex. göras utan större ansträngning. Elcykling förbättrar rörelsemöjligheterna för olika åldrar, gör trafiken smidigare och minskar utsläppen.

Läs mera i Trafikverkets rapport: Vägkarta för elcyklar; Hur färdsättet kan främja ett hållbart trafiksystem (pdf, på finska, Väylä).

Samma trafikregler gäller för den som cyklar med en elcykel som med en vanlig. Repetera de vanligaste trafikreglerna som gäller när man cyklar i broschyren Till fots och med cykel.


Illustration: Kirmo Kivelä/Demos Helsinki

Elcykel i korthet

  • Motorn fungerar endast när man trampar och kopplas bort när hastigheten uppnår 25 km/h.
  • Med eldrivningen är den lättare att trampa än en vanlig cykel; kraften hjälper i synnerhet i uppförsbackar, som om någon skulle skuffa på.
  • För tillfället väger den 6-8 kg mera än en vanlig cykel – utan drivkraft är den därför något tyngre att trampa än en vanlig cykel.
  • Räckvidden beror på modellen: den behöver laddas med ungefär 30 -70 km mellanrum
  • Man kan ta loss batteriet och ladda det inomhus gällande nästan alla modeller
  • Priserna varierar stort, för tillfället kostar de dyraste kring 1000-1500 euro.
  • Förutom elcyklar finns det helt eldrivna cyklar (över 250 watts motor som drivs utan att man trampar) och hybridmodeller(elfunktioner som kan monteras på en vanlig cykel). Med elcykel avses samtliga tre modeller: elcyklar, eldrivna cyklar och cyklar som har förvandlats till eldrivna. (Källa Trafikverket)

Lätta elfordon

En självbalanserande anordning kan användas också på gångbana om den framförs i gåfart. Här är det ännu viktigare att ta hänsyn till andra fotgängare.

De lätta elfordonen ska ha körljus, en röd reflex bak och signalhorn.

Användningen av anordningen kräver inte körkort, registrering eller besiktning. Bestämmelserna gällande rattfylleri täcker i fortsättningen förutom cyklar också cyklar försedda med motor och lätta elfordon.

Temakretsar: