Säkrare cykling med hjälp av lyktor och reflexer

På vintern kan sikten vara dålig av flera orsaker. Skymning och mörker samt olika sikthinder, såsom snöyra eller snövallar, ökar risken för att cyklisten krockar med en bil. Särskilt under årets mörkaste period är det viktigt att säkerställa att cykeln och cyklisten syns – i synnerhet om sikten till exempel på grund av vädret är dålig. 

Cykelns belysning och reflexer ska hållas rena, och cyklisten kan öka sin synlighet genom att använda reflexväst eller reflexer som fästs vid kläder eller hjälmen. Utöver reflexer gör kläder med klara färger eller en färggrann hjälm att andra vägtrafikanter enklare ser cyklisten i skymning och mörker. 

Cykeln ska ha en framlykta samt fram-, bak- och sidoreflexer om man cyklar i mörker. Det rekommenderas även att man använder en baklykta, som ska vara röd. Från och med den 1 januari 2015 kan man i stället för en fast lykta använda en belysningsanordning som har samma egenskaper och som är fäst på cyklisten, såsom en pannlampa.

Eftersom vägmarkeringarna på vintern kan täckas av snö och is, ska man observera trafikmärkena extra noggrant. Man ska använda en cykelbana eller en kombinerad gång- och cykelväg om detta är möjligt. Om cykelbanan inte underhålls på vintern, ska körbanan användas.


Cykeln ska ha en lykta och reflexer om man cyklar i skymning eller mörker. Cykellyktorna och reflexerna hjälper cyklisten att se och synas. Foto: Trafiksskyddet/Tomi Rossi.

Förutseende och dubbdäck är de bästa sätten att förbereda sig på halka

I Finland varar halkperioden från oktober till april och kan ibland överraska cyklisten. Den vanligaste cykelolyckan på vintern är fall på grund av halka eller ojämnheter på vägen. Särskilt om temperaturen är kring noll grader och om det finns is under snön, kan vägarna vara mycket hala. Vid halt väglag bör man undvika plötsliga manövreringar som enkelt kan göra att cykeln sladdar. I korsningar och när man korsar vägen är det även bra att observera att bilarnas långa bromssträckor kan ha gjort vägytan speciellt hal.

Utöver ett lugnt körsätt hjälper även en jämn placering av eventuella väskor eller andra föremål på båda sidorna av cykeln att hålla balansen.

Dubbdäck ökar både säkerheten och komforten på vintern. Det är bra att byta till dubbdäck när nattemperaturen är under noll grader och det finns rimfrost i gräset på morgonen. Åtminstone framdäcket bör vara försett med dubbar eftersom styrningen då är stabilare. Ett bakdäck med dubbar ökar greppet vid inbromsningar. Även djup- och grovmönstrade däck lämpar sig för cykling på vintern, men de ger grepp främst på snötäckta vägar.

Rätt körutrustning håller kylan och fukten borta

På vintern ökar fallrisken på grund av halkan, vilket gör det ytterst viktigt att använda cykelhjälm. En hjälmhuva håller huvudet och pannan varma under hjälmen. Varma, vind- och regntäta kläder skyddar cyklisten mot väta och snålblåst. Det är även bra att välja körhandskarna noggrant, så att fingrarna hålls varma och inte stelnar av köld under resan. 

Även cykeln behöver vinterunderhåll

På vintern är det bäst att förvara cykeln i ett torrt och kallt förråd. Om cykeln förvaras varmt bildas det rimfrost på cykeln då man tar cykeln ut i och med att fukten i luften kondenseras på cykeln. Särskilt vid köld som föregås av regn är det bra att snurra pedalerna med händerna innan man ger sig av om cykeln har kedjeväxlar, så att växlarna inte går sönder. Det lönar sig även att smörja kedjorna regelbundet.

Temakretsar: