Greppet påverkas i hög grad av däckets gummikvalitet, mönster och slitage samt vägytan. Dåliga däck den vanligaste däckrisken. Däcken är den största riskfaktorn gällande köregenskaperna i dödsolyckor som orsakas av person- och paketbilar. Någon däckrisk finns i i var sjunde olycka med dödlig utgång under 2000-talet.

Däckens betydelse framhävs vid svårt väglag. Två av tre däckrelaterade olyckor inträffar vid snöigt, isigt eller vått väglag, trots att de flesta olyckorna som orsakas av person- eller paketbilar inträffar vid torrt sommar- eller vinterväglag.

De däckrisker som upptäcks vid olycksutredning har till över 90 procent att göra med däck i dåligt skick olämpligt däckval eller felaktigt däcktryck. Övriga däckrisker är enstaka och av olika typ, såsom felaktig rotationsriktning, för korta bultar och felaktiga fälgar.

Dåliga däck

Mönsterdjupet på slitbanans huvudspår ska vara minst 1,6 mm på sommardäck och 3,0 mm på vinterdäck.

Sommardäckens slitage anses vanligtvis vara en däckrisk först när det sämsta däckets mönsterdjup understiger 1,6 mm. När det gäller vinterdäck avser slitna däck i allmänhet däck som ännu har ett lagligt mönsterdjup på 3–5 mm.

Utvecklingen av vattenplaning eller planing på slask påverkas på ett avgörande sätt av körhastigheten, men även av däckets modell, bredd och särskilt slitage. Därför är de rekommenderade mönsterdjupen ärminst 4 mm för sommardäck och minst 6 mm för vinterdäck. De rekommenderade mönsterdjupen är alltså minst dubbelt större än minimikraven.

De rekommenderade mönsterdjupen ärminst 4 mm för sommardäck och minst 6 mm för vinterdäck.

Olämpligt däckval

Däck som är inte lämpar sig för väglaget är vanligen dubbfria vinterdäck eller sommardäck som används vid snöigt eller isigt vinterväglag. Användningen av vinterdäck vid vått väglag har inte bedömts vara en riskfaktor.

Med däck som är olämpliga för fordonet avses i allmänhet en överdimensionerad storlek på fälgar och däck. De risker som förknippas med olämpliga däck har minskat något jämfört med föregående årtionde.

Dimensionerna, konstruktionen och egenskaperna hos däck på person-, paket- och specialbilar samt på samma axel i en släpvagn vars vikt är högst 3,5 ton ska vara likadana. Det är tillåtet att tillfälligt använda ett reservdäck av en annan typ.

Vinterdäck

Vinterdäck kan vara dubbförsedda eller dubbfria s.k. friktionsdäck. Mönsterdjupet på slitbanans huvudspår ska vara minst 3,0 mm. De rekommenderade mönsterdjupen är minst 6 mm. Vinterdäck har märkningen M eller MS. 

Vid snöigt och slaskigt väglag påverkas greppet i första hand av mönstret och friktionsegenskaperna i gummit. Vid isigt väglag uppnås bästa grepp med ett dubbdäck.

Vinterdäckstvånget gäller från början av december till slutet av februari. Dubbfria vinterdäck får användas året runt. Det är tillåtet att använda dubbdäck från början av november till den måndag som infaller närmast efter påskhelgen. Dessutom får dubbdäck användas alltid när väglaget förutsätter detta.

Märkningar

På sidan av däcket finns minst följande märkningar:

  • tillverkarens namn eller varumärke
  • storlek och typ, t.ex. 185/65 R 14 88 Q: (bredd 185 mm, profilförhållande: höjd 65 % av bredden, R "Radial" (radialdäck), storlek av fälgen i tum 14, kod för bärighetsklass 88, kod för hastighetsklass Q
  • tubeless, utan innerslang
  • TWI, slitageindikatorns position
  • vinterdäck, M eller MS
  • tillverkningskod vecka/år, t.ex. 2501 (vecka 25 år 2001)

Dessutom ska däckmodellen vara e-, E- eller DOT-godkänd eller ha texten ”Pinnoitettu – Regummerad”.

Temakretsar: