Trafiktips

I höstskymningen och under tiden det är bar mark verkar det som om körljuset sugs upp av asfalten. Helljus eller fjärrljus använder man ändå bara när man kör i mörker, inte på en vägsträcka med belysning, även fastän belysningen på sträckan skulle vara svag.

När man kör i mörker ska man byta från fjärrljus till närljus när man kör bakom en annan bil och vid möte senast när den mötande bilens ljuskäglor möter den egna bilens ljuskäglor.

”Huvudsakligen växlar man i Finland till närljus till och med lite för snabbt så att det mellan två mötande fordon blir en lång mörk sträcka”, säger Trafikskyddets kontaktchef Tapio Heiskanen.

Körljus för dagsbruk eller varselljus?

I nya fordon ser man allt oftare så kallade varselljus (DRL), där bilens sensor tänder endast varselljus när det är tillräckligt ljust ute. Vid vissa omständigheter som exempelvis dimma, regn eller snöfall kan bara varselljus vara ett problem då sikten är nedsatt fastän ljuset räcker till enligt bilens sensor. Bilföraren borde alltid under sådana omständigheter koppla på närljuset.

”Om man är osäker på om bilen är utrustad med varselljus kan man titta i bilens handbok. Av instruktionerna framgår också hur man justerar körljusen för i fråga varande bilmodell.”

Kontrollera lampornas effekt

I nyare fordon består körljusen oftast av gasförbrännings (Xenon) eller LED ljusteknik. Den största nyttan med dem är låg strömförbrukning och användningstemperatur samt en bättre styrning av ljuset.

”Energiförbrukningen för belysningen går inte förlorad i form av värmeenergi. I praktiken går det åt mindre energi eller så blir ljuseffekten större med samma förbrukning. Fördelarna med gasförbränningsljusen syns speciellt i utkanterna av ljuskäglan, det vill säga just där man behöver ljuseffekt vid en överraskande situation”, konstaterar Heiskanen.

I körljus med gasförbränning minskar ljuseffekten efter hand, så de är bra att byta ut dem med intervallet ca 50 000 -100 000 km och alltid båda fastän endast den ena av lamporna skulle vara matt. I finländska förhållanden kan skillnaderna i fuktighet och temperatur leda till att man behöver byta lampor ännu oftare. Det lönar sig att anlita en kunnig verkstad när man ska byta körljusen som ligger trångt placerade och har en hög spänning.

Tips på hur man använder körljus

  • Rengör bilens körljus dagligen innan du ska köra iväg, i synnerhet på mornar när det är minusgrader. Moderna körljus smälter inte isen av sig själv på grund av att de har en låg verkningstemperatur.
  • Byt inte lampor eller rikta dem utan testanordning. Om bilen signalerar att något körljus har gått sönder eller om ljuseffekten känns otillräcklig, låt ett proffs kontrollera det.
  • Kontrollera om din bil har varselljus (DRL) och kom ihåg att koppla på körljusen om körförhållandena är sådana att det behövs till exempel när det är dimmigt, regn eller snöfall fastän det är ljust.
  • Kom ihåg att synligheten är ömsesidig: det räcker inte att du ser, utan du måste också se till att synas för andra.
  • Använd också körljusen för att visa vad du tänker göra: blinka i tid, tryck på bromsen så att bromsljusen tänds 2-3 gånger i god tid för att sakta farten innan du ska svänga, var artig – blända inte andra.

Tilläggsinformation

Kontaktchef Tapio Heiskanen, Trafikskyddet Åbo, tel. 020 7282 362.

Trafikskyddet främjar säkerheten i vägtrafiken genom att påverka människornas trafikbeteende och trafikkulturen. Trafikskyddet är en centralorganisation för rikstäckande trafiksäkerhetsarbete och har 57 medlemssamfund. Genom 12 distriktsbyråer når verksamheten hela landet. www.liikenneturva.fi/sv