Meddelanden
Gående
Riksomfattande

Enligt Trafikskyddets uppföljningar förser sig nästan varannan (47 %) finländare med reflex när de rör sig ute under den mörka tiden på dygnet. Mer än en tredjedel (36 %) av de som svarat på Trafikskyddets undersökning erkänner sig vara tungviktare inom reflexanvändning och uppger att de alltid använder reflex när det är mörkt. I allmänhet använder en tredjedel (35 %) reflex och var tionde (nio procent) endast om det finns reflex färdigt på kläderna.

När Trafikskyddet frågade om orsakerna till att reflex inte används steg glömska till toppen av listan. En femtedel uppgav att de inte rör sig på områden där även bilar rör sig när det är mörkt. Annat som hindrade användningen av reflex var krångligheten med användningen eller oviljan att fästa det i vissa klädesplagg. Några hade inte hittat en lämplig eller trevlig reflex. Drygt en tiondedel sa sig använda reflex endast på fritidsytterkläderna, inte på vardagskläderna.

”Oftast fäster man lite mera uppmärksamhet vid utrustningen då man exempelvis far ut på en joggingtur eller för att få frisk luft. Då är man mer benägen att fundera på reflex än på morgonen när man far till jobbet eller skolan, då fokus ligger på den kommande dagen”, spekulerar Trafikskyddets kontaktchef Eini Karvonen.

Det viktigaste är att reflexen är lätta att använda

När en finländare väljer reflex är användarvänligheten det vanligaste urvalskriteriet. Närmare en tredjedel (29 %) ville försäkra sig om reflexens typgodkännande och en fjärdedel säger sig föredra reflexer som finns färdigt på kläderna – eller reflekterande ytor. Av de som svarade på undersökningen berättade närmare fyra av tio (38 %) att de också föredrar fritidsytterkläder som har reflekterande detaljer.

”När fritidsytterkläderna redan har fastsydda reflekterande detaljer behöver inte ens den tankspridde reflexanvändaren fundera mer på det. Det gäller ändå att observera att användning och tvätt också nöter den reflekterande ytan. Det finns alltså orsak att kontrollera skicket på de reflekterande ytorna till exempel med ett enkelt ficklampstest”, tipsar Karvonen.

Var femte uppskattar reflexens utseende. Utbudet blir större för varje år, så var och en borde hitta något lämpligt i reflexhyllan.

”Då reflexen ser bra ut och det passar i stilen, blir den också använd. Precis som halsduken eller mössan fungerar reflexen som en utmärkt accessoar. Man kan också väcka uppmärksamhet med olika reflexer: det finns reflexer designade för att fästas i stövelskaftet, att ha som armband eller att fästa i väskhandtaget. Och man behöver inte nöja sig med en, ju fler reflexer desto bättre”, summerar Karvonen.

I K-matbutikernas synlighetsjippo i S:t Michel packas uppköpen i reflexväskor

Enligt en uppföljning som gjordes i Södra Savolax ifjol använde sex av tio fotgängare reflex när det var mörkt. K-matbutikerna i S:t Michel har tillsammans gått in för att förbättra situationen genom att dela ut återanvändbara väskor med reflekterande kanter till kunderna i samband med uppköp. Totalt 3 000 stycken väskor delas ut på reflexdagen. Dessutom ordnas även synlighetsjippon i butikerna.

”Till matbutiken kilar man oftast före eller efter arbets- eller skoldagen då det redan börjar skymma ute, om det inte redan är mörkt. Genom att ge våra kunder en reflekterande väska på köpet sätter vi en gnutta skimmer på butiksresorna. En liten gärning för att öka våra kunders säkerhet på vardagens resor”, beskriver K-köpmannen Minna Hyyryläinen köpmännens jippo.

”Frivilligt trafiksäkerhetsarbete spelar en viktig roll när det gäller att stödja människorna mot säkra val i vardagens trafik. Det är fint att lokala företagare ordnar ett sånt här jippo för allmännyttan”, tackar Karvonen.

Mer information:

kontaktchef Eini Karvonen, Trafikskyddet, tfn 020 7282 395

K-köpman Minna Hyyryläinen, tfn 040 839 5266

Utöver S:t Michel ordnar Trafikskyddet många reflexevenemang. Kolla evenemangen i din egen region på adressen www.liikenneturva.fi/heijastansinua.

*Undersökningen genomfördes av Kantar TNS OY på uppdrag av Trafikskyddet i december 2017. Sammanlagt svarade 1 530 personer på undersökningen, varav 1 238, dvs. 81 procent, var bilister.

heijastansinua, Heijastin, nähdään