Meddelanden
Bilkörning
Riksomfattande

Tröttheten smyger sig på i trafiken. Man behöver inte nödvändigtvis somna bakom ratten för att hamna i en olycka, utan den kan också orsakas av att tröttheten stör uppmärksamheten och försämrar reaktionshastigheten. 13 procent av förarna som svarade på Trafikskyddets enkät* hade hamnat i en farosituation under det senaste året efter att ha åkt iväg när de var för trötta. Tröttheten ligger bakom olyckor speciellt under sommarmånaderna.

”Tröttheten ligger ofta bakom både olyckor och farosituationer. På sommaren finns det en massa aktiviteter, och vi reser mycket och stannar uppe sent. Ofta är även alkohol en del av sommarfirandet, och alkoholkonsumtionen ökar hos många under sommaren. Smådrickande kombinerat med att vaka länge är en stor risk på landsvägen”, säger Trafikskyddets kontaktchef Tuula Taskinen.

Jobbigt att köra trött

Nästan hälften (44 %) av dem som svarade på Trafikskyddets enkät upplever att det är jobbigt att köra trött. Trötthet och insomning vid ratten förebygger man bäst genom att vila tillräckligt innan man ska köra. Det lönar sig även att ta hänsyn till pauser när man planerar sommarens bilresor.

”Många kanske försöker hålla ut och slutföra körprestationen trots att de är trötta. Det är också många som förstår att det är viktigt att ta paus om man börjar bli trött bakom ratten. Men kan förarna känna igen tecknen på trötthet i sig själva?”, funderar Taskinen.

När man blir trött börjar man blinka långsammare, och ögonlocken är slutna under en längre tid. Dessa störningar i uppmärksamhet varar kanske först bara en halv sekund, men de leder lätt till flera sekunders mikrosömn. Hjärnan signalerar inte i förväg att den ställer in sig på sömn.

”Det skulle vara viktigt att lära sig känna igen sin egen vakenhetsgrad och tecknen på trötthet. På så sätt kan man köra in till en servicestation eller på en annan rastplats innan några farosituationer hinner uppstå”, tipsar Taskinen.

Tips för att undvika trötthet:

• Sov tillräckligt föregående natt – minst sex timmar.
  • Ta vid behov en tupplur före resan – den behöver inte vara lång för att vara till hjälp.
  • Fundera ut pausplatserna på förhand och ta regelbundna pauser.
  • Undvik att köra när du är sjuk eller i dålig form.
  • Ät lätt – en tung måltid eller även en liten mängd alkohol gör dig trött.
  • Undvid köra under timmarna på morgonnatten – då är risken störst för att somna bakom ratten.
  • Ta med en kompis – ett piggt resesällskap hjälper till att hålla dig vaken.

Trafikskyddet kartlade finländarnas erfarenheter av trafiken med en enkätundersökning i november 2018. Sammanlagt 1 009 personer, av vilka 795 var bilister, besvarade enkätundersökningen som genomfördes av Kantar TNS Oy.

Trötthet