Meddelanden
Bilkörning
Riksomfattande

”I synnerhet under sommarmånaderna kan det uppstå tillfällen när man tvingas att köra när man är trött. De ljusa nätterna eller många aktiviteter kan göra att många människors dygnsrytm rubbas och att man får för lite välbehövlig vila. Som bäst är det fotbolls VM och de många festivalerna som kan vara påfrestande för många”, konstaterar Trafikskyddets kommunikationschef Kaisa Hara.

Trötthet försämrar körförmågan väsentligt. Den vanligaste orsaken till trötthet är helt enkelt sömnbrist. Man har jämfört inverkan på prestationen för över 16 timmars vakande med 0,5 promilles rattfylleri och om man vakat i ett dygn motsvarar detta en promilles rattfylleri.  Trötthet inverkar på samma sätt på föraren som alkohol: körförmågan försämras, reaktionsförmågan blir långsammare och varseblivningsförmågan försämras.

Även en liten mängd alkohol ökar risken med trötthet. För de flesta har alkohol en lugnande inverkan, som tillsammans med trötthet lätt blir sömnighet. 

Många läkemedel har också trötthet som biverkning. Så här på sommaren använder man kanske allergimediciner för att lindra till exempel hösnuva och antihistaminet i dem kan förorsaka trötthet hos många.

Känn igen trötthetstecknen och ta en paus

Trötthetens menliga inverkan på körförmågan och riskerna i trafiken beaktas inte tillräckligt.

”Somnande bakom ratten föregås alltid av trötthet. Om man börjar känna sig trött, lönar det sig inte att kämpa på och köra vidare. Man kan köra in på en rastplats, dricka en kopp kaffe och ta en tupplur före man fortsätter färden. Det kan uppstå farliga situationer genast efter att man känt av de första trötthetssymtomen och inte först efter att man har somnat bakom ratten”, konstaterar, Hara.

Känn igen trötthetstecknen och ta dem på allvar. Följande symtom visar att det är dags att ta en paus:

  • gäspning
  • stirrande blick och långsammare ögonrörelser
  • kliande ögon och tunga ögonlock
  • missande av vägmärkningar, trafikmärken och påfarter
  • microsömn, när människan somnar in för ett par sekunder utan att märka det 

Tilläggsinformation:
Kommunikationschef Kaisa Hara, Trafikskyddet, 020 7282 317
Forskningschef Juha Valtonen, Trafikskyddet, 020 7282 310

Läs mera om trötthet i trafiken

Tagit: 
väsymys, ajovireys