Meddelanden
Bilkörning
Riksomfattande

”Särskilt under högsommaren kör människor ofta när de är trötta. De besöker festivaler, danspaviljonger och vakar mer än normalt. Den ljusa årstiden gör även att många tappar dygnsrytmen. Människor sätter sig bakom ratten när de är trötta och är inte medvetna om vilken risk de tar”, konstaterar Trafikskyddets verkställande direktör Anna-Liisa Tarvainen.

Särskilt unga män löper stor risk att somna bakom ratten

Det är 2,5 gånger mer sannolikt för män än för kvinnor att somna bakom ratten. Yngre män utgör en särskild riskgrupp.

”Den stora risken för att unga män somnar bakom ratten kan bero på den åldersrelaterade livsstilen. Även en liten mängd alkohol i blodet i kombination med trötthet ökar olycksrisken. En mellanöl som man dricker till smörgåsen på matpausen har en avslappnande effekt och gör att en trött person snabbt blir sömnig”, säger Tarvainen.

Förarna upplever att risken för att somna bakom ratten ökar ju längre man kör. Enligt Trafikskyddets undersökning är det emellertid störst sannolikhet att man somnar under de två första timmarna av körningen. Risken för att somna bakom ratten är störst under småtimmarna på morgonnatten och tidigt på eftermiddagen.

Att vaka länge har samma effekt som berusning

Trötthetens inverkan på körförmågan kan liknas vid alkohol: körförmågan försämras, reaktionerna blir långsammare, bedömningsförmågan försämras och föraren behöver mera tid för att observera, fatta beslut och agera. Att vaka i 16 timmar har samma effekt som en berusning på en halv promille, och att vaka i ett dygn har samma effekt som en berusning på upp till en promille.

En frisk människa somnar inte bara så där bakom ratten, utan detta föregås av en ökande trötthet. Vanliga tecken på trötthet är gäspningar, en känsla av sand i ögonen och tunga ögonlock. Att inte lägga märke till vägmarkeringar, vägmärken och avtag vittnar också om trötthet.

Om tröttheten överraskar under körsträckan är det bästa alternativet att avbryta färden. Om detta inte är möjligt, är det bäst att dricka en kopp kaffe eller annan koffeinhaltig dryck och ta en tupplur på 15 minuter efter det. Koffeinet börjar verka först om cirka tjugo minuter.

Somna inte bakom ratten

Sov minst 6 timmar natten före. Fundera ut pausplatserna på förhand och kom ihåg att ta paus.Ta vid behov en tupplur mitt på dagen innan färden. Undvik att köra när du är sjuk eller i dålig formÄt inte en stadig måltid och drick inte alkohol före avfärd. Mellan kl 01 – 06 är risken att råka ut för en olycka förhöjd. Ett trevligt och piggt resesällskap hjälper till att hålla dig vaken.

Tilläggsinformation:

Verkställande direktör Anna-Liisa Tarvainen, 040 1979 140

Trafikskyddet främjar säkerheten i vägtrafiken genom att påverka människornas trafikbeteende och trafikkulturen. Trafikskyddet är en centralorganisation för rikstäckande trafiksäkerhetsarbete och har 57 medlemssamfund. Genom 12 distriktsbyråer når verksamheten hela landet.
 

Tagit: 
Trötthet