Tavoite

  • Etsitään verkko- tai printtilehdistä onnettomuusuutisia ja valitaan ne, joissa osallisena on ollut jalankulkija tai pyöräilijä.
  • Tehtävä soveltuu 6-9-luokkalaisille.

Näin se tehdään

Mitä tapahtui, missä ja kenelle? Kirjaa mahdollisimman tarkasti, mitä on tapahtunut ja missä on tapahtunut (paikkakunta, kylä, tie jne.). Keitä onnettomuudessa oli mukana (ikä, sukupuoli, pyöräilijä, jalankulkija jne.)?

Piirros

Piirrä onnettomuustilanne. Mieti tarkkaan, mitä uutinen itseasiassa kertoo. Voit piirtää onnettomuuspaikkaa eri suunnista ja liikennemerkeillä voidaan osoittaa joitakin asioita.

Mistä onnettomuus johtui?

Pohditaan onnettomuuteen johtaneita syitä. Rikottiinko jotain liikennesääntöä? Ennakkoon voi esimerkiksi taululle listata liikenneonnettomuuteen johtaneita syitä (ylinopeus, alkoholi, huolimattomuus, välinpitämättömyys, piittaamattomuus vaikeista olosuhteista jne.).

Seuraukset

Mitä onnettomuuden seurauksista tiedetään? Miten onnettomuus olisi voitu estää ja seurauksia lieventää?

Pohditaan oppilaiden kanssa yhdessä

  • Voiko onnettomuudesta ottaa jotain opiksi?
  • Voisiko tällainen onnettomuus olla itselle mahdollinen?
  • Onko oppilaalle sattunut samantapainen läheltä piti -tilanne?
  • Voisiko oppilas tehdä liikenneturvallisuuttasi koskevan lupauksen?

Loppukeskustelu

Lopuksi opettajan johdolla käydään loppukeskustelu. Muistutetaan oppilaita, että jokainen voi vaikuttaa omaan ja toistenkin turvallisuuteen liikenteessä.

Aihepiirit: