9.-luokkalaisen nuoren liikkumisvalikoimaan kuuluvat jo miltei kaikki kulkumuodot. Osa yläkouluikäisistä on jo itse ajoneuvon kuljettaja mopokortin ajamisen myötä, ja monen kaveripiiriin kuuluu vanhempia nuoria, joilla on ajokortteja. Yläkouluiässä alkavat usein myös ensimmäiset alkoholikokeilut. Kouluterveyskyselyn (2017) mukaan kolmannes 8.- ja 9.-luokkalaisista on käyttänyt alkoholia ja joka kymmenes on tosi humalassa vähintään kerran kuukaudessa.

Rattijuopumusonnettomuuksissa kuolleista ja loukkaantuneista yli kolmannes on 15-24-vuotiaita. Alkoholin lisäksi nuoret käyttävät myös muita päihteitä, kuten huumeita ja lääkkeitä.

Herätä nuori miettimään omia asenteita ja tarjoa mahdollisuuksia harjoitella konkreettisia keinoja ryhmäpaineen välttämiseen ja turvallisten valintojen tekemiseen.  

#rohkee-toimintamallin avulla vahvistetaan rattijuopumuksen vastaisia normeja ryhmässä ja edistetään nuorten valmiuksia tehdä turvallisia päätöksiä. Teeman käsittelyn tavoitteena on tuoda esille nuorten riskikäyttäytymiseen vaikuttavia seikkoja ja ryhmäpaineen vaikutusta.

Yksilötasolla monet nuoret suhtautuvat humalassa ajamiseen kielteisesti ja tietävät, millaisia riskejä on päihtyneen kuljettajan kyytiin menemisellä. Siitä huolimatta ryhmässä voi tulla toimineeksi vastoin omia asenteita. Opettajana voit auttaa oppilaita tunnistamaan ryhmäpaineen merkitystä omaan käyttäytymiseen ja tarjota mahdollisuuksia jo etukäteen miettiä, miten ryhmäpaineen alla voi ilmaista oman mielipiteen jämäkästi ja miten omista turvallisista valinnoista pidetään kiinni. Teema tarjoaa hyvän mahdollisuuden yhdistää keskustelu sekä päihteiden käytön haitoista että turvallisesta liikennekäyttäytymisestä.

#rohkee-toimintamalli yläkouluille

Kenelle: 9.-luokkalaisille

Kesto: 1 oppitunti tai rastitehtävänä 2 x noin 30 min

Nämä tarvitset: kone ja videotykki

Tavoite: Päihtynyt kuski voi satuttaa itseään ja muita. Nuori saattaa joutua tilanteeseen, jossa häntä yllytetään päihtyneen kuljettajan kyytiin. Harjoitus haastaa nuoria pohtimaan omaa suhtautumistaan rattijuopumukseen ja miettimään keinoja, joiden avulla tehdä turvallisia päätöksiä.

Näin se tehdään:

  • Katsokaa yhdessä #rohkee-spotti: www.liikenneturva.fi/rohkee
  • Käykää läpi kysymyksiä:
    • Miksi voi olla vaikea kieltäytyä menemästä humalassa olevan kuljettajan kyytiin, vaikka tietää sen olevan vaarallista?
    • Mitä voit sanoa tai tehdä, jos sinua yllytetään humalaisen kyytiin?
  • Tehkää Valintatunneli. Valintatunnelin kysymyksenä on ”Voinko mennä humaltuneen kuskin kyytiin?”.
  • Käykää läpi purkukeskustelu ohjeiden mukaan.

Jos toimintamalli toteutetaan rastityyppisesti osana (liikenne)turvallisuus- tai hyvinvointipäivää, ensimmäisellä rastilla katsotaan video ja keskustellaan, toisella rastilla tehdään Valintatunneli.  

#rohkee-toimintamalli toisen asteen oppilaitoksille

Kenelle: toiselle asteelle

Kesto: 1 oppitunti tai rastitehtävänä 2 x noin 30 min

Nämä tarvitset: kone ja videotykki, fläppitaulu tai vastaava, muistiinpanovälineet

Tavoite: Päihtynyt kuski voi satuttaa itseään ja muita. Silti puuttuminen päihtyneenä ajamiseen voi olla etenkin nuorelle kova paikka. Harjoitus haastaa nuoria pohtimaan omaa suhtautumistaan rattijuopumukseen ja miettimään keinoja. joiden avulla voisi estää kaveria ajamasta päihtyneenä.

Näin se tehdään:

  • Katsokaa yhdessä #rohkee-spotti: www.liikenneturva.fi/rohkee
  • Käykää läpi kysymyksiä:
    • Mikä saa ajamaan päihtyneenä? Onko alkoholilla ja huumeilla eroa ajokyvyn kannalta?
    • Oletko ottanut päihtyneenä ajamaan lähdössä olleelta kaveriltasi avaimet pois? Miten sen teit? Miltä se tuntui?
    • Mitä voit sanoa tai tehdä jos kaverisi on lähdössä ajamaan ollessaan päihtynyt?
  • Lukekaa yhdessä tarina:

”Olet tullut menneeksi humaltuneen kuljettajan kyytiin. Piti päästä kaverin luo jatkoille. Oli puoliyö. Matka päättyi kuitenkin ojaanajoon liian suuren nopeuden vuoksi. Paikalle tulleet poliisit puhalluttivat kuljettajan ja hän puhalsi 0,8 promillea. Yksi kavereistasi loukkaantui ja joutuu olemaan sairaalassa ainakin viikon. Sinä ja muut selvisitte ruhjeilla.”

  • Käykää pienryhmissä läpi seuraavia kysymyksiä:
    • Miten sinä selität tilanteen poliisille onnettomuuspaikalla? Miltä se tuntuu?
    • Minkälaisia ajatuksia sinulla pyörii mielessä, kun olet päässyt aamuyöllä kotiin?
    • Miten kerrot vanhemmillesi aamulla, mitä yöllä tapahtui? Miltä se tuntuu?
    • Miltä tuntuu mennä poliisikuulusteluun parin päivän päästä?
    • Miltä tuntuu tavata kaverisi vanhemmat kun satut samaan aikaan katsomaan kaveriasi sairaalassa?
  • Vastaukset kootaan fläppitaululle tms. ja niistä keskustellaan.

Jos toimintamalli toteutetaan rastityyppisesti osana (liikenne)turvallisuus- tai hyvinvointipäivää, ensimmäisellä rastilla katsotaan video ja keskustellaan, toisella rastilla tehdään onnettomuustarina ja siihen liittyvät kysymykset.

Myös Valintatunneli sopii tehtäväksi toisella asteella.

Katso myös nämä:

Tilastokatsaus nuorten onnettomuuksista

Tilastokatsaus rattijuopumuksista