Tavoite

  • Harjoitella mielipiteen perustelua, muiden näkemysten kuuntelua ja niistä oppimista 
  • Käydä keskustelua liikenneturvallisuudesta 
  • Ymmärtää, että aina tekemiemme valintojen taustalla ei ole kestäviä perusteluita 

Soveltuvuus

  • Alakoulu, luokat 3-6
  • Yläkoulu, luokat 7-9
  • II-aste 

Yhdistettävät oppiaineet

Äidinkieli ja kirjallisuus, yhteiskuntaoppi, terveystieto 

Välineet

Hyvin sovellettavissa. Voidaan toteuttaa luokkamuodossa, auditoriossa, ulkona, ryhmän toiveiden ja mahdollisuuksien mukaan.  

Aika

45 min - 1 h 30 min (1-2 oppituntia) 

Ohjeistus

  • Jaa luokka puoliksi tai oppilaat pienryhmiin 
  • Anna ryhmille vastakkaiset väitteet 
  • Voit jakaa ryhmät todellisten näkemysten perusteella tai antaa valmiin näkökulman. Mikäli näkökulma tulee annettuna, muistuta, että nyt henkilöt eivät esitä omaa näkökulmaansa, vaan annettua mielipidettä.  
  • Anna ryhmille hetki aikaa selvittää perusteluita oman näkemyksensä tueksi. Mikäli mahdollista, voidaan hyödyntää esimerkiksi internetistä löytyvää tietoa perusteluiden löytämiseksi.  
  • Ryhmä valitsee keskuudestaan esimerkiksi 2-4 henkilöä eteen väittelijöiksi, jotka puolustavat omaa näkökulmaansa ja kumoavat vastapuolen väitteet laadukkaasti perustellen.  
  • Muut oppilaat tarkkailevat toimintaa ja lopuksi äänestetään, kumpi puoli väittelyn voitti.  

Esimerkkiväitteitä

Voit keksiä myös omia. Huomioi ikäryhmän vaikutus väitteiden valintaan!

  • Pyöräilykypärä on tärkeä turvavaruste 
  • Päihtyneenä pyöräily pitäisi kieltää lailla 
  • Viritetyllä mopolla ajaminen on vaarallista 
  • Sähköpotkulaudalla voi ajaa kaksi henkilöä kerrallaan 
  • Turvavyön kiinnittäminen on jokaisen oma asia 
  • Ylinopeuden ajaminen on vaarallista 
  • Punaisia päin meneminen on tarpeetonta 

Jälkikeskustelu

Käykää väittelyn jälkeen läpi yhdessä, miltä väitteleminen tuntui.  

Minkälaiset perustelut oli yleisön mielestä hyviä? Entä toimimattomia?

Miten oman näkökulman saa esitettyä vakuuttavasti?  

Mikäli väittelyssä on esitetty virheellistä tietoa, käykää yhdessä oikeat perusteet läpi, jottei mahdollisia väärinkäsityksiä jää.