Soveltuvuus

Luokat 0–2

Tätä tarvitset

Värikyniä ja paperia

Kesto

45 min

Kuvaus

Tehtävän tavoitteena on harjoitella ja vahvistaa turvallista jalankulkua omalla koulumatkalla piirtämällä koulumatka ja keskustelemalla yhteisesti turvallisesta kulkemisesta. Samalla tutustutaan koulumatkan hankaliksi koettuihin paikkoihin ja harjoitellaan turvallista kulkemista omassa lähiympäristössä. Tehtävän toisessa osassa harjoitellaan turvallista tien ylittämistä.

Näin se tehdään

Oppilaiden tehtävänä on piirtää kuva omasta koulumatkasta ja esitellä se luokalle. Jos oppilaat kulkevat samoja matkoja, niin koulumatka voidaan piirtää ja esitellä yhdessä. Samalla esitellään, millä tavoin koulumatka kuljetaan ja keskustellaan, onko kulkeminen turvallista.

Tukikysymyksiä piirtämistä helpottamaan:

  • Mieti, mitä erilaisia kohtia koulureittiisi liittyy. Missä kohtaa pitää ylittää tietä? Missä kohtaa on jalkakäytävä tai kävelytie? Onko matkalla alikulkuja? 
  • Muistele, mitä liikennemerkkejä omalta koulumatkalta löytyy?

Keskustelukysymyksiä yhteiseen purkukeskusteluun:

  • Mitä liikennesääntöjä koulumatkallasi tulee noudattaa?
  • Millaiset kohdat koulumatkalla ovat vaarallisimpia?
  • Millaisia ohjeita voisimme yhteisesti kirjoittaa siitä, miten koulumatkalla kuljetaan turvallisesti (esim. liikennesääntöjen noudattaminen, kännykän käyttö)?

Jatkotyöskentely:

  1. Liikennemerkin bongaus
    Anna oppilaille kotitehtäväksi bongata koulumatkalta erilaisia liikennemerkkejä. Jos mahdollista, niin oppilas voi ottaa myös kuvan kännykällään liikennemerkistä. Liikennemerkeistä keskustellaan yhdessä koulussa seuraavana päivänä ja käydään läpi merkin tarkoitus ja erilaisia esimerkkipaikkoja, joissa kyseistä liikennemerkkiä käytetään. Oppilaat voivat myös piirtää paperille jonkin oman koulumatkan varrelta mieleen jääneen liikennemerkin.
     
  2. Tien ylittämisen harjoittelu
    Oppilaat rakentavat koulun pihalle risteyksen, jossa voidaan harjoitella tien ylittämistä. Risteyksen voi piirtää esimerkiksi katuliiduilla asfalttiin. Kertaa yhdessä oppilaiden kanssa turvallisen tienylityksen vaiheet: pysähdy, kuuntele, katsele, kävele. Jokainen saa vuorollaan harjoitella tien ylittämistä. Tehtävään voidaan myöhemmin lisätä mukaan myös pyöräilijöitä ja muuta liikennettä niin, että oppilaille annetaan erilaisia rooleja liikenteeseen.