Soveltuvuus

Luokat 3–6

Tätä tarvitset:

Bingoruudukko tulostettuna kaikille oppilaille

Kuvaus

Tehtävä kannustaa oppilaita kulkemaan koulumatkat mahdollisuuksien mukaan kävellen tai pyörällä sekä muuten kiinnittämään huomiota arkiliikuntaan. Tavoitteena on pysähtyä bingoruudukon avulla säännöllisesti yhdessä miettimään, mitä tunteita ja tuntemuksia koulumatkaliikunta herättää ja mitä oppilas näkee tai kokee matkalla.

Näin se tehdään

Jaa jokaiselle oppilaalle bingoruudukon (liitteenä). Keskustelkaa yhdessä, millaisia koulumatkoja luokassa oppilailla on kuljettavana ja miten koulumatka yleisimmin taittuu. Kysy lisäksi oppilailta myös siitä, mikä koulumatkan kulkemisessa kävellen tai pyörällä on erityisen mukavaa ja mikä taas välillä kurjaa. Keskustelun yhteydessä voidaan myös kerrata liikennesääntöjä.

Koulumatkakeskustelun jälkeen sovitaan yhteisesti luokan säännöt Koulumatkabingo-ruudukon täyttöön. Ruudukot kiinnitetään luokan seinälle. Oppilaat värittävät symboleita aina, kun he kulkevat koulumatkansa kävellen tai pyöräillen.

Ruudukkoa voi käyttää monella tavalla:

  • Tavoitteena voi olla kerätä koulumatkakokemusten bingo, eli yksi vaaka-, pysty- tai vinorivi väritetyksi. Miettikää, keksittekö ensimmäisenä bingon saaneelle jonkin mukavan palkinnon?
  • Bingoruudukkoa voi hyödyntää myös koulumatkaliikkumisen haastekampanjana ja pyrkiä saamaan koko ruudukko mahdollisimman nopeasti täyteen

Huom! Tehtävää voi varioida sen mukaan, millaisia koulumatkoja oppilaat kulkevat. Esim. kuljetusoppilaat voivat värittää merkinnän bingoruudukkoon silloin, kun ovat kävelleet esim. bussipysäkille tai vaikka välitunnin aikana erityisesti keskittyneet jonkin pihalenkin kävelyyn.

Harjoituksen purku

Käyttäkää muutaman kerran viikossa luokassa aina pieni hetki ruudukoiden tutkimiseen yhdessä ja katsokaa, kuinka monta ruutua viikon aikana on väritetty. Samalla voit ohjata oppilaita keskustelemaan koulumatkakokemuksista sekä liikkumiseen liittyvistä tuntemuksista.