Hyvä kiertämään liikenteessä
Hyvä kiertämään liikenteessä -harjoituksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi myönteisen vuorovaikutuksen merkitystä ja omia vaikutusmahdollisuuksia liikenteessä. Luokille 7-9.
Hyvä kiertämään liikenteessä -harjoituksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi myönteisen vuorovaikutuksen merkitystä ja omia vaikutusmahdollisuuksia liikenteessä. Luokille 7-9.
Luokat 7–9
Myönteisen vuorovaikutuksen ketju -monistepohjia tulostettuina.
20 minuuttia
Tehtävän tavoitteena on tehdä näkyväksi myönteisen vuorovaikutuksen merkitystä ja omia vaikutusmahdollisuuksia liikenteessä. Oppilaat pohtivat pienryhmissä vaikuttamisen ketjuja miettimällä mitä tapahtuisi, jos toimisimme liikenteessä aina muut huomioiden.
Jaa oppilaat satunnaisesti 3-4 oppilaan pienryhmiin. Jokainen ryhmä saa A3-kokoon tulostetun Myönteisen vuorovaikutuksen ketju -tehtävämonisteen.
Aluksi keskustellaan yhteisesti, millaista on myönteinen käyttäytyminen liikenteessä ja millaisia vaikutuksia sillä on.
Keskustelukysymyksiä:
Keskustelun jälkeen pienryhmät pohtivat monistepohjalle, miten hyvät teot kasaantuvat ja lisäävät myönteistä vuorovaikutusta liikenteessä. Liikkeelle lähdetään seuraavasta kysymyksestä: ”Mitä tapahtuisi, jos kohtaisimme toisemme aina liikenteessä myönteisesti ja muut huomioiden? Mihin hyvään se johtaisi? Oppilaat ideoivat vaikutusten ketjuja. Ideointi saa olla hyvin vapaata ja johtaa kauaskin liikenneaiheesta.
Lopuksi käydään kaikkien ryhmien tuotokset läpi ja keskustellaan siitä, miten paljon voimme myös omalla käyttäytymisellämme vaikuttaa siihen, miltä muista ympärillämme tuntuu ja miten muut kohtelevat meitä. Jokainen päättää mielessään yhden kohteliaan teon liikenteessä, jonka voi tehdä seuraavan viikon aikana.