Soveltuvuus ja tavoite

  • Toinen aste: ryhmänohjaajan tunneille tai teemapäivän työpajaksi.
  • Ymmärretään tarkkaamattomuuden riskit liikenteessä.
  • Konkretisoidaan, miten tarkkaavaisuuden herpaantuminen vaikuttaa havaintojen tekemiseen.

Näin se tehdään

Harjoitusta varten lavastetaan luokkaan auto neljän tuolin avulla. Valitaan 1-4 oppilasta, jotka istuvat tuoleille eli “matkustavat autossa”, yksi on kuljettajana. Muut oppilaat toimivat tilanteen tarkkailijoina. Laitetaan valkokankaalle video pyörimään siten, että autossa istujat voivat sitä katsella. Joku tilannetta tarkkailevista oppilaista lähettää kuljettajalle tekstiviestin, johon kuljettajan pitää vastata. Joku oppilaista soittaa kuljettajalle ja kuljettajan pitää vastata. Matkustajat häiritsevät kuljettajaa liikennetilanteiden edetessä pyytämällä vaihtamaan radiokanavaa, avaamaan ikkunan sekä ojentavat hänelle juotavaa, jne. Muut oppilaat tarkkailevat, kuinka monta kertaa kuljettajan katse käy poissa tiestä.

Videon loppuessa käydään läpi “ajettua matkaa”. Kuljettajalle ja matkustajille esitetään kysymyksiä. Kysymysten oikeat vastaukset ovat suluissa kysymysten jälkeen.

  • Montako jalankulkijaa ylitti suojatien auton/autojonon edessä? (Videolta saattaa havaita jopa 11 jalankulkijaa, osa ylityksistä tapahtuu kauempana autojonon edessä.)
  • Montako pyöräilijää ylitti suojatien? (Yksi pyöräilijä.)
  • Mikä vaaratilanne videolla oli pyöräilijän kanssa? Mistä tämä johtui? (Pyöräilijä ei noudata väistämissääntöä, puhuu kännykkään, ei käytä kypärää.)
  • Kuinka monta suojatietä ylitettiin? (10 suojatietä.)
  • Mikä oli nopeusrajoitus? (30 km/h aluerajoitus.)
  • Kuinka monet liikennevalot matkalla on? (Neljät liikennevalot.)
  • Mitä liikennemerkkejä matkalta löytyy? (Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio), kielletty ajosuunta, liikenteenjakaja, pysäköinti kielletty, suojatie, oikealle kääntyminen kielletty, nopeusrajoitusalue, pysäyttäminen kielletty, paikallisliikenteen linja-auton pysäkki, etuajo-oikeuden päättyminen, vaarallisten aineiden kuljetus kielletty, pysäköintipaikka, taksiasema-alue.)
  • Mitkä liikennemerkit ovat mielestäsi tärkeimpiä havaita?
  • Mitä muuta jäi mieleesi videon liikennetilanteista?
  • Mitä kuljettajalta voi jäädä huomaamatta tarkkaavaisuuden herpaantumisen vuoksi (kännykän käyttö, kavereiden häirintä, radion säätäminen)

Loppukeskustelu

  • Mitä riskejä tarkkaamattomuudesta syntyy?