Soveltuvuus ja tavoite

  • 2.-3. luokat.
  • Jalankulkijaa ja pyöräilijää koskevat liikennemerkit ja niiden merkitys.
  • Liikutaan posket punaisina.
  • Yhteistyö ryhmässä.

Näin se tehdään

Liikennemerkit sijoitetaan maahan, pöydälle tai tauluun noin 30 metrin päähän opettajasta. Kuvat eivät saa näkyä paikkaan, jossa opettaja on. Oppilaat käyvät tutustumassa liikennemerkkeihin ja juoksevat opettajan luo. Opettaja esittää kysymyksen jostakin liikennemerkistä. Kysymykseen vastataan ryhmittäin.

Jos ryhmä ei osaa/muista vastausta, on koko ryhmän palattava takaisin liikennemerkkien luo selvittämään asiaa. Palattuaan opettajan luo he vastaavat uudelleen. Kolmelle nopeimmalle ryhmälle annetaan piste. Eniten pisteitä kerännyt ryhmä on voittaja. Liikennemerkin ulkoasun lisäksi pyydetään oppilaita selittämään, miten liikennemerkin kohdalla tulee toimia.

Esimerkkikysymyksiä (ja vastaukset):

  • Kuinka monta kolmion muotoista liikennemerkkiä siellä on? (3)
  • Mitä kuvia kolmiomerkkien sisällä on? (juna, lapsia, ei mitään)
  • Mitä ne tarkoittavat? (varoittavat rautatien tasoristeyksestä tai lapsista, osoittaa väistämisvelvollisuuden risteyksessä)
  • Mitä värejä kolmio merkeissä on? (keltainen, punainen ja musta)
  • Kuinka monta ympyrää? (5)
  • Kuinka monessa ympyrän muotoisessa merkissä on polkupyörän kuva? (3)
  • Mikä muu kuva on ympyrämerkissä, jossa on pyörän kuva? (kaksi jalankulkijaa)

Loppukeskustelu

Näytetään liikennemerkit vielä kerran ja kysytään niiden merkityksestä.