Soveltuvuus ja tavoite

  • 1. luokka
  • Keskustelu turvallisen reitin valitsemisesta.
  • Liikenneympäristön tutkimista.

Näin se tehdään

Heijastetaan kuva tauluun, johon voidaan kiinnittää magneettinappeja. Tutkitaan kuvaa yhdessä. Etsitään siitä Kaisan koti.

Nimetään kuvasta erilaisia liikenneympäristön kohteita esimerkiksi suojatie, ajorata, jalkakäytävä, piennar, liikennevalot jne. Mietitään, mitä reittiä pitkin Kaisan on turvallisinta kulkea kouluun jalan. Kuljetetaan magneettinappia kuvan päällä ja kerrotaan samalla, mistä Kaisan kannattaa kävellä ja mitä hänen tulee huomioida koulumatkallaan. Huomataan myös suojatiet ja liikennevalot. Miten niissä kuljetaan? Opettaja ohjaa keskustelua, jotta valituksi tulevat turvallisimmat kulkureitit.

Mielikuvitusretken kohteena voivat olla metsä, jalkapalloturnaus, kauppareissu jne.

TAI

Asetetaan juliste pöydälle. Keräännytään pöydän ympärille siten, että jokainen voi katsella kuvan liikenneympäristöä. Tutkitaan kuvaa yhdessä. Etsitään siitä Kaisan koti. Nimetään erilaisia liikenneympäristön kohteita kuvasta esimerkiksi suojatie, ajorata, jalkakäytävä, piennar, liikennevalot jne. Mietitään, mitä reittiä pitkin Kaisan on turvallisinta kulkea kouluun jalan. Kuljetetaan legohahmoja tai itse muovailtuja hahmoja kuvan päällä ja kerrotaan samalla, mistä Kaisan kannattaa kävellä ja mitä hänen tulee huomioida koulumatkallaan. Huomataan myös suojatiet ja liikennevalot. Miten niissä kuljetaan? Opettaja ohjaa keskustelua, jotta valituksi tulevat turvallisimmat kulkureitit.

Mielikuvitusretken kohteena voivat olla metsä, jalkapalloturnaus, kauppareissu jne. Julisteen voi jättää luokkaan oppilaiden käyttöön.

Loppukeskustelu

Jokainen oppilas kertoo parilleen/vierustoverilleen omasta koulumatkastaan.