Reitin valinnalla voit lisätä pyöräilyn turvallisuutta ja mukavuutta. Kiinnitä huomiota tien ylityksiin, sillä risteykset ovat usein pyöräilijöiden vaaranpaikkoja.

Sovita ajonopeus ja välimatka muihin liikennetilanteen ja ympäristön mukaan. Kevyen liikenteen väylillä on usein monen ikäisiä ja erilaisilla valmiuksilla olevia kulkijoita. Päiväkotien ja koulujen lähistöllä kannattaa olla erityisen varovainen, sillä lasten valmiudet liikkua liikenteessä ovat vasta kehittymässä.

Liikenteen tarkkailu vaatii keskittymistä. Musiikin kuuntelu tai kännykän käyttö voivat viedä tarkkaavaisuutta pois liikennetilanteesta.

Ennakoiva pyöräilijä kertoo muille omista aikeistaan. Pyöräillessä ollaan koko ajan vuorovaikutuksessa muiden tienkäyttäjien kanssa. Omien aikeiden ilmaiseminen esimerkiksi suuntamerkkiä näyttämällä tai soittokelloa rimpauttamalla parantaa kaikkien mahdollisuuksia ennakoida ja toimia turvallisesti.

Pyöräilijänkin on tärkeä tuntea liikennesäännöt. Väistääkö autoilija vai pyöräilijä pyörätien jatkeella? Keskeisimmät pyöräilyyn ja kävelyyn liittyvät liikennesäännöt voi kerrata Jalan ja pyörällä -oppaasta tai sääntöanimaatioistamme.

Pyöräilystä apua arjen askareisiin

Pyöräily parantaa kuntoa ja kehittää tasapainoa, lisää lihasvoimaa, virkistää mieltä ja on myös lääkettä nivelille. Se sopii siis mitä mainioimmin myös iäkkäämpien kulkutavaksi. Pyöräily on myös saasteeton ja edullinen tapa kulkea paikasta toiseen.

Jos pyörään kiinnittää vielä tukevat ja hyvät pyörälaukut, kulkevat myös ostokset mukavasti matkassa. Kuljetettaessa tavaraa pyörällä, on tasapainosta huolehdittava. Kun kuorma on tasaisesti polkupyörän kummallakin puolella, kulku on vakaampaa ja turvallisempaa.

Sähköpyörästä on apua eritoten vähän pidemmillä reissuilla ja ylämäissä.

Aihepiirit: