Moottoripyöräilykauden käynnistys

Pitkän talven jälkeen on keväisin paikallaan ajotekniikan kertaus. Perusasioita voi harjoitella itsenäisesti ennen ajokauden käynnistämistä tai osallistumalla Liikenneturvan MPEAK-kouluttajien järjestämiin motoristien ruosteenpoistokursseille.

Harjoittelun ohella on ennen ajokauden alkua tarkastettava moottoripyörän kunto, eritoten jarrujen toimivuus ja renkaiden kulutuspinta. Alkukautena on myös hyvä tiedostaa, että viilenevien iltojen, pakkasaamujen tai pitkän ajon jälkeen kohme ja kylmänkankeus hidastavat kuljettajan reaktionopeutta huomaamatta.

Ajonopeus

Moottoripyöräilyssä olennaista ovat nopeuden sovittaminen tie- ja liikenneolosuhteisiin, vuorovaikutus muun liikenteen kanssa, oikeat ajovarusteet ja harjoitellut pyörän hallintataidot.

Ajonopeus vaikuttaa

  • havaintojen tekemiseen
  • arviointeihin
  • käytettävissä oleviin toiminta-aikoihin
  • moottoripyörän hallintamahdollisuuksiin
  • pysähtymiseen
  • törmäysvoimiin ja
  • mahdollisen onnettomuuden seurausten vakavuuteen.

Motoristin kaksi nyrkkisääntöä oikean turvavälin valintaan

  • Taajamassa etäisyyden on oltava metreinä vähintään puolet käytetystä nopeudesta, ajallisesti noin kaksi sekuntia.
  • Maantiellä etäisyyden on oltava sama metreinä kuin ajonopeus, ajallisesti noin neljä sekuntia.

Näkeminen ja näkyvyys

Näkeminen ja näkyvyys ovat motoristille tärkeitä, sillä moottoripyörä on vaikea havaittava liikenteessä. Omaa näkymistään voi lisätä ennen kaikkea oikealla nopeuden valinnalla, riittävällä etäisyydellä muihin sekä järkevällä ajolinjalla eli sijoittumisella ajokaistalle.

Näkyvä motoristi käyttää aina lähivaloja, valkoisia tai värikkäitä ajovarusteita sekä välttää katveissa ajamista.

Katso moottoripyöräilijän näkyvyyden merkityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä kertova videosarja:

Ennakointi moottoripyörällä

1. Vältä vaaratilanteita

  • Ennakoiva ajaminen moottoripyörällä tarkoittaa liikenteen riskien tunnistamista ja vaaratilanteiden syntyä ehkäisevää omaa toimintaa. Ennakoinnin osa on myös oma, muiden kannalta helposti ennustettava toiminta.
  • Selviytymiskeinoista vaaratilanteiden välttäminen on tärkein, koska moottoripyörän hallinta hätätilanteessa on vaikeaa. Onnettomuuteen joutuessaan motoristilla samaa suojaa kuin autoilijoilla.

2. Toimi oikein vaaratilanteessa

  • Vaaratilanteen syntyessä pahimmat virheet on jo tehty. Onnettomuuden voi välttää hätätoimenpiteellä, kuten jarrutuksella tai väistöllä. Näitä taitoja kannattaa harjoitella, mutta epäonnistumisen vaara on silti suuri. Aikaa ja tilaa on vain vähän.

3. Lievennä onnettomuuden seurauksia

  • Onnettomuudessa turvalaitteet, kuten kunnollinen kypärä ja ajovarusteet nousevat suureen rooliin. Aikaa ja tilaa ei enää ole.

Katso videot: Kumpi pysähtyy lyhyemmällä matkalla, auto vai moottoripyörä?

Tarkista rengaspaineet

Kylmällä rengas ei lämpene kesäkelien tapaan, joten pidon säilyttämiseksi tulisi rengaspaineen olla kevätkylmillä vähintään 0,2 baria suurempi kuin tavallisesti. Lisäämällä rengaspainetta kylmällä kelillä pyritään takaamaan renkaan riittävä kuormankantokyky. Alipaineinen rengas ei ole suuntavakaa ja se kuluu tavallista nopeammin.

Kesäkelissä rengaspaine nousee tyypillisesti 0,2 baria renkaan lämmettyä. Sateella ero korostuu entisestään. Paineen lisäyksellä pyritään saattamaan rengaspaine renkaan rungon tarvitsemalle tasolle.

Moottoripyörän hankinta

Moottoripyörän hankinnassa huomioidaan kuljettajan ajokokemus, fyysiset mitat sekä pyörän käyttötarkoitus. Sopiva pyörä tekee koko harrastuksesta mukavampaa ja turvallisempaa. ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmät helpottavat jokaisen moottoripyöräilijän toimintaa äkkitilanteessa. Pyörän hankittuasi säädä se omille mitoillesi sopivaksi (jarruvivut, jousitus, korkeus jne.).