Katso Kun ajat, aja -kampanjan sivut: www.liikenneturva.fi/kunajataja.

Kuljettajan keskeisin tehtävä on ajoneuvon turvallinen kuljettaminen. Tarkkaamattomuus tarkoittaa huomion kiinnittymistä pois tästä tehtävästä. Tyypillisesti vaikutuskanavia on kolme: katse on poissa liikenteestä, käsi on irti auton hallintalaitteista tai keskittyminen on jossain muualla kuin ajotilanteessa. Tarkkaamattomuus voi aiheutua elektronisten laitteiden, kuten matkapuhelimen tai navigaattorin käytöstä. Huomion siirtymistä voi aiheutua esimerkiksi tavaroiden etsimisestä laukusta tai autosta tai kanssamatkustajien aiheuttamasta huomion siirtymisestä.

Onnettomuuteen joutumisen riskissä on eroja toiminnoista riippuen. Viestittelyn riskitaso on kaksinkertainen, puhelimen ajonaikainen kurotteleminen ja etsiminen autosta niin ikään tuplaa riskin. Tarkkaamattomuus kahdeksankertaistaa peräänajo-onnettomuuteen joutumisen riskin (Crash Risk of Cell Phone Use While Driving).

 

 

Tarkkaamattomuus vaikuttaa kolmella tavalla:

  1. Visuaalinen: katse kiinnittyy pois liikennetilanteesta
  2. Manuaalinen: käden irrottaminen hallintalaitteista muun toiminnon suorittamiseksi
  3. Kognitiivinen: tiedollisten ajatustoimintojen kiinnittyminen pois ajotehtävästä

 

Vinkit ajoon - kun ajat, aja:

  • Laita puhelin äänettömälle ja anna puhelujen mennä vastaajaan.
  • Laita älypuhelin vastaamaan soittajille tekstiviestillä ”Olen ajamassa”.
  • Pysähdy turvalliseen paikkaan soittamaan tai lukemaan viestit.
  • Suunnittele matkasi ja varaa aikaa kahvitauolle ja viestien kuuntelulle.
  • Jos soitat autossa ajavalle, lopeta puhelu nopeasti.
  • Näytä esimerkkiä omalla käytökselläsi: lapsesi tulee kohta autokouluikään.

Turvallinen ajo ensisijaista, muut toissijaista

Ihmisaivoilla on rajallinen kyky jakaa huomiota kilpailevien tehtävien välillä. Aivotutkijoiden mukaan aivot eivät ”multitaskaa”, vaan todellisuudessa ne siirtelevät tarkkaavaisuutta kahden tehtävän välillä. Kun tehdään samanaikaisesti kahta kognitiivisesti vaativaa tehtävää, joko toisen tai molempien suoritus häiriintyy. Liikenteen havainnointi kärsii, potentiaalisten vaaratilanteiden kehittymistä ei tunnisteta ja äkkitilanteissa reaktio viivästyy. Korjausliikkeet tehdään usein väärään suuntaan, koska keskittyminen on ollut muualla kuin liikenteessä.

Toissijaisen toiminnon turvallisessa suorittamisessa tulee huomioida:

  • katse pysyy tiessä mahdollisimman tiiviisti
  • ainakin yksi käsi pysyy kiinni ratissa
  • toissijainen toiminto on keskeytettävissä koska tahansa
  • kuljettaja kontrolloi suoritusta, ei ulkoiset laitteet
  • näyttö on helposti kuljettajan nähtävissä ja sisältö ymmärrettävissä.

 

Aihepiirit: