Suomalaisille sattuu paljon kaatumis- ja liukastumistapaturmia, erityisesti talven liukkailla keleillä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan talviliukastumistapaturmien takia on vuosittain keskimäärin noin 4 600 potilasta vuodeosastohoidossa ja arviolta noin 11 000 potilasta avohoidossa. Pelkästään talviliukastumisten aiheuttamien tapaturmien vuodeosastohoito maksaa THL:n mukaan yhteiskunnalle keskimäärin noin 18 miljoonaa euroa vuodessa. Liukastumistapaturmia sattuu kaikenikäisille, mutta ikääntyneillä kaatumisista johtuvat vammat ovat yleensä vain vakavampia kuin nuoremmilla. Kaatumistapaturmia ei tilastoida liikenneonnettomuuksina.

Jalkineet kelin mukaan

Jalankulkijan liukastumisriskin kannalta vaarallisin keli on, kun jäisen pinnan päälle sataa kuivaa pakkaslunta tai kun jään pinnalle muodostuu vesikalvo jään sulaessa. Keliin sopivat jalkineet vähentävät liukastumisriskiä. Talvijalkineita ostaessa kannattaa varmistaa, että kengän pohja on valmistettu pehmeästä ja huokoisesta materiaalista ja on voimakkaasti kuvioitu. Turvallisin pohjakuvio on sivuilta avoin ja urat alaspäin leviäviä ja syvyydeltään 5-8 mm.

Pidoltaan paras jalkine on sellainen, jossa on matala, leveä kanta.

Liukuesteet superliukkaille

Erityisen liukkailla, kuten vetisen jäisillä jalkakäytävillä liikuttaessa, kannattaa kengän päälle pujottaa liukuesteet. Liukuesteiden tulee olla tyyppitarkastettuja ja sertifioituja tuotteita, mistä on osoituksena CE-merkintä. Osa liukuesteistä on jalkineessa pysyvästi kiinni olevia ja osa helposti irrotettavissa. Liukuesteitä hankittaessa kannattaa kauppaan ottaa mukaan ne jalkineet, joiden kanssa esteitä on pääasiallisesti tarkoitus käyttää.

Liukuesteiden valintakriteerit

  • pysyvät tukevasti paikallaan,
  • eivät rajoita liikaa liikkumista,
  • tarvittaessa voidaan riisua tai ottaa pois käytöstä vaivattomasti, sillä sileillä ja kovilla alustoilla, kuten kivilattioilla, käveltäessä liukuesteet voivat jopa lisätä tapaturmariskiä.

Myös kävelysauvat ja -kepit sekä potkukelkka ovat käteviä apuvälineitä liukkaalla kelillä.

Hyvä tasapaino auttaa pysymään pystyssä

Tutkitusti myös hyvä tasapaino auttaa pysymään pystyssä. Tasapainoa edistää hyvä lihaskunto keskivartalossa ja alaraajoissa. Päivittäisen liikunnan ohella esimerkiksi tanssi tai taiji kehittävät tasapainoa.

Muista myös varata aikaa matkoihin ja pysyä valppaana. Lisää vinkkejä pystyssä pysymiseen kampanjasivulla.

Katso video: Keskity kävelemiseen

Aihepiirit: