Turvallisen mopoilun perusvinkit

  • Tunne säännöt ja noudata niitä.
  • Tunne itsesi ja hallitse ajokkisi.
  • Ota muut tielläliikkujat huomioon.
  • Käytä sopivan kokoista ja ehjää kypärää ja kiinnitä hihna. Myös mopon matkustajan on käytettävä kypärää.
  • Muista ennakoiva ajotapa: nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta, älä yllätä ja pidä turvaväli.

Turvallisuuden kannalta on tärkeä muistaa, että

  • mopon kuljettaja on liikenteessä moottoriajoneuvon kuljettaja, jonka velvollisuudet ja oikeudet ovat lähes samat kuin auton kuljettajalla.
  • viritetyllä mopolla ajaminen liikenteessä on turvallisuusriski ja lailla kiellettyä.
  • ajokunto on varmistettava ennen liikkeelle lähtöä. Mopolla hiprakassa ajava kuljettaja syyllistyy rattijuopumukseen aivan kuin millä tahansa muullakin ajoneuvolla.
  • suojatietä lähestyttäessä on ajettava sellaisella nopeudella, että tarvittaessa voidaan pysähtyä ennen suojatietä.
  • kaistaa vaihdettaessa ei saa aiheuttaa haittaa eikä vaaratilanteita muulle liikenteelle.
  • mopoilijan paikka on pientareella, ajoradan oikeassa reunassa tai kevyen liikenteen väylällä, jos se on erikseen sallittu ja merkillä osoitettu.
  • mopolla tai mopoautolla ajaessa korostuu sopivien väylien valinta. Reitin valinnassa on hyvä ottaa huomioon väylien nopeusrajoitukset, liikennemäärät ja olosuhteet.
  • liikuttaessa mopoautolla tai mopolla muun liikenteen seassa korostuvat takaa tulevan liikenteen toiminnan seuraaminen ja ennakoiminen. Jononmuodostus ja mahdolliset riskiohitukset tulevat usein takaa.

Kypärä ja muut ajovarusteet

Valtaosa mopoilijoiden vakavista vammoista kohdistuu päähän ja siksi hyväksyttyä mallia oleva suojakypärä on säädetty pakolliseksi ajon aikana käytettäväksi varusteeksi sekä kuljettajalla että matkustajalla. Kypärä tulee kiinnittää huolellisesti ja riittävän tiukasti. Asiallinen ja kestävä ajoasu puolestaan lisää turvallisuutta ja ajomukavuutta ja suojaa viimalta. Kaatumisissa kunnollinen ajoasu suojaa myös ruhjeilta. Mopoilijan ajoasuun kuuluvat myös tukevat jalkineet ja kunnolliset käsineet. Värikäs kypärä ja värikäs heijastimin varustettu ajoasu parantavat muutoin heikosti havaittavissa olevan mopoilijan näkyvyyttä muille tienkäyttäjille.

Kyyditseminen

Mopolla saa kuljettaa rekisteriotteessa mainitun määrän ihmisiä, korkeintaan yhden. Oleellista on tarkistaa, että rekisteröintitodistuksessa on maininta kyydityksen luvallisuudesta. Jos mainintaa ei ole, niin mopolla saa kuljettaa vain yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta, jos lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset. Kypärä on pakollinen myös matkustajalla.

Kypärä on pakollinen myös mopon matkustajalla.

Kyydittäessä mopon painopiste muuttuu takapainoiseksi ja eturenkaan kitka vähenee. Tästä syystä jarruttaminen ja ohjaaminen vaikeutuvat.

Mopoautossa saa kyydissä olla enintään yksi matkustaja.

Mopon virittäminen on kiellettyä ja siitä voi tulla kallis lasku

Moni haluaisi ajaa mopollaan vauhdikkaammin kuin mitä on luvallista, mutta omien rakennemuutosten tekeminen saattaa tehdä moposta vaarallisen kulkupelin. Liikenteessä käytettävän ajoneuvon rakennetta ei ole lupa käyttöönoton jälkeen muuttaa sellaiseksi, ettei ajoneuvo enää täytä sitä koskevia vaatimuksia

Viritetyllä mopolla liikenteessä ajaminen on laitonta. Moottoripyöräksi luokiteltavasta viritetystä moposta on maksettava autovero. Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli 50 cm³:n tai mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 km/h. Tämän seurauksena kyseiseen ajoneuvoon sovelletaan moottoripyöristä annettuja säännöksiä.

Mitä mopon virittämisestä voi seurata? Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilla on listattu kustannukset ja esimerkkilasku.

Aihepiirit: