Pitoa pohjiin

Tutkija Mikko Hirvonen, Työterveyslaitos
Huolella valitut talvijalkineet vähentävät liukastumistapaturmia merkittävästi, kirjoittaa Työterveyslaitoksen tutkija Mikko Hirvonen.

Suomessa sattuu vuosittain noin 20 000 työmatkatapaturmaa, mikä muodostaa noin kuudesosan kaikista työtapaturmista. Jalankulkijoilla liukastumis- ja kaatumistapaturmien huippu keskittyy talvikeleihin marras-maaliskuun välille. Valtaosa työmatkatapaturman uhreista on parhaassa työiässä olevia eli 40–65-vuotiaita.

Huolella valitut talvijalkineet vähentävät liukastumistapaturmien lukumäärää merkittävästi. Talvikeleille on tärkeää valita pidoltaan hyvä jalkine, jonka pohja on valmistettu riittävän pehmeästä materiaalista. Erittäin tärkeää on myös se, ettei valittu pohjamateriaali kovetu kylmässä ja muutu liukkaammaksi paukkupakkasillakaan.

Pehmeät termoplastiset kumimateriaalit eli TR-kumit ovat yleensä pidoltaan parhaita talvikenkien pohjamateriaaleja. Joillakin polymeeripohjilla on taipumus kovettua pakkasella, jolloin ne muuttuvat selvästi liukkaammiksi.

Materiaalin kovuus ei saisi ylittää kumin kovuuden mittaamiseen kehitetyllä suhteellisella Shore A asteikolla luokkaa 40–55. Tämän voi jalkineita valitessaan todeta suhteellisen helposti, kun painaa peukalolla kengän pohjaa. Jos pohjamateriaali painuu selvästi kasaan, se on todennäköisesti riittävän pehmeä.

Katse myös kuvioon

Talvikeleillä myös pohjan kuvioinnilla on merkitystä. Jalkineessa tulisi olla riittävän syvä kuviointi (5–8 mm), joka on sivuiltaan avoin ja mielellään alaspäin aukeava. Näin pohjaan tarttuva lumi ja loska irtoavat helpommin, eivätkä ne tuki pohjakuviointia. Koron viisto muotoilu puolestaan parantaa liikkumisturvallisuutta kävelyn kannalta kriittisessä koron kantaiskuvaiheessa, sillä alustaan osuvan kuvion pinta-ala on tällöin suurempi.

Työterveyslaitoksen siirrettävällä liukkausmittarilla aidoissa talvioloissa tehdyissä mittauksissa havaittiin, että nykyaikaisella pohjarakenteella varustetulla ja pehmeästä materiaalista valmistetulla jalkineella päästään kitkakerroinarvoissa noin 0,32–0,35 tasolle. Tämä on riittävä taso turvalliselle kävelylle.

Nolla-asteiselle vetiselle jääkelille ei ole vielä onnistuttu kehittämään riittävän pitävää pohjamateriaalia. Kyseisillä keleillä onkin parasta käyttää lisäturvana liukuesteitä, joissa on jääpintaan pureutuvat nastat. Myös tutkimusten mukaan tämä on ainoa tapa saada jalan alle riittävästi pitoa.

Liukkailla talvikelillä tulee varata riittävästi aikaa matkan tekoon ja välttää kiirettä. Lisäksi kannattaa seurata jalankulkijoille annettavia kelivaroituksia esimerkiksi oheisesta osoitteesta http://ilmatieteenlaitos.fi/varoitukset. Näin voi tarkistaa, milloin on viisainta ottaa mukaan myös liukuesteet.