Tubetus iskee ajan hermoon ja nuorten asenteisiin

Timo Sormunen
Splay Suomi
Nettivideoista ja etenkin YouTubesta on tullut lähes ylittämätön viestintäkanava, kun kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret. Huumorin säestyksellä siellä voi välittää myös vakavampaa viestiä, muistuttaa vantaalainen Eeddspeaks alias Eetu Pesonen.

Kumman kyytiin menisit – Symppis-Simon vai KaljaRamin? Siinä kysymys, jota melkoinen joukko suomalaisnuorista on pohtinut syksystä 2014 lähtien. 

Pähkäilyn taustalla on Liikenneturvan valistusvideo, joka perinteisen tv-tietoiskun sijaan tehtiin vain YouTubeen. Splay Suomen käsikirjoittama ja toteuttama video on viime syksystä lähtien kerännyt runsaat 275 000 näyttökertaa ja liki tuhat kommenttia, mikä kertoo sen osuneen myös maaliinsa. Videota on katseltu paitsi nuorten omilta älypuhelimilta ja tableteilta myös peruskoulujen oppitunneilla ja autokouluissa.

Osansa onnistumiseen on toki sillä, että opettavaisen ja humoristisen tarinan päätähti Symppis-Simo on oikeasti vantaalainen Eetu Pesonen. Hän on yksi Suomen suosituimmista tubettajista, jonka Eeddspeaks-kanavalla on noin 180 000 säännöllistä katsojaa.

Pelkällä nimellä ei läpilyöntiä kuitenkaan YouTubessa tehdä. Jos sisältö ei iske, tuotos ei menesty verkkomaailmassakaan, Splay Suomen Talent Manager Eetu tähdentää.

”Tottakai verkossa tarvitaan myös hyvää tuuria. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mikä lopulta lyö läpi. Se on joka tapauksessa selvää, että perinteisillä telkkarikanavilla tämän kaltaiset videot eivät olisi tavoittaneet juuri ketään halutusta kohderyhmästä. Päinvastoin, jengi olisi vaihtanut nopsasti kanavaa”, Pesonen muistuttaa.

Huumori puree

Rattijuopumukseen ja turvavyön käyttöön liittyneet valistusvideot olivat Splayn tekijöille uusi kokemus. Toteutuksessa tarvittiin vapaan yksinpuhelun sijaan jo selkeämpää käsikirjoitusta, hieman huolitellumpaa kuvausta ja tavallista enemmän myös näyttelijäntaitoja. 

Tietty rouhevuus, kömpelyys ja halpistuotannon idea on nettivideoissa silti säilytettävä, sillä se on osa paitsi tuotoksen myös tekijöiden omaa katu-uskottavuutta. Pesosen mukaan hommaan on kuitenkin suhtauduttava huumorilla ja sen pitää näkyä lopputuloksessa.

”Tässäkin tullaan nopeasti telkkarin ja netin eroihin. Nettivideoissa saa ja pitääkin olla kärjistyksiä, karikatyyrisiä hahmoja ja myös aika johdatteleva käsikirjoitus. Jokaiselle katsojalle on noissa meidänkin valistusvideossa alusta asti selvää, että Symppis-Simo kerää lopulta tyylipisteet. Viestit ovat selkeitä, mutta sormea ei silti heristetä missään kohtaa. Se nostattaisi etenkin yläkoululaisissa vain vastarintaa”, Pesonen toteaa.

Äkkiseltään voisi ajatella, että tasapainoilu valistusvideota varten luodun kiltin ja säntillisen Symppis-Simon ja Eeddspeaks-kanavan ärhäkkään Eetun välillä käy vaikeaksi. Splay Suomen Talent Manager näkee asian kuitenkin toisin. 

”Voisin tubettaa näistä samoista liikenneaiheista muutenkin, joten ei noissa henkilöhahmoissa ja etenkään viesteissä mitään ristiriitaa ole. Sitä paitsi hahmot ovat esittäjiensä luomuksia ja minussakin on siten palanen tuota Symppis-Simoa, ainakin selvästi enemmän kuin Kalja-Ramia”, Pesonen virnistää.

Viestit ovat selkeitä, mutta sormea ei silti heristetä. Eetu "Eeddspeaks" Pesonen

Nuorille nuorten äänellä ja oikeissa kanavissa

Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Haran mukaan valistusvideoiden Mustan vyön lyhyt oppimäärä ja Kumman kyytiin menisit toteuttaminen tubettajien avulla ja pelkästään sosiaalisessa mediassa oli kiinnostava ja myös onnistunut veto.

Tubettajien ja heidän yhteisöjensä hyödyntäminen aukoi muutoinkin uusia uria, sillä vastaavaa ei oltu aiemmin kokeiltu edes muissa Pohjoismaissa. Haran mukaan humoristisilla nettivideoilla on helppo kerätä klikkauksia. Katsojamäärät ovat kuitenkin vain yksi mittari, jota ei pidä tuijottaa liikaa. Huomattavasti tärkeämpää on saada nuoret katsomaan koko video loppuun.

”Esimerkiksi tuo Musta vyö -video keräsi heti ensimmäisen viikon aikana noin 25 000 klikkausta, joista 80 prosenttia katsoi neliminuuttisen tarinan lähes loppuun asti. Se on todella hyvä tulos ja vahvistaa somen olevan kanava, jolla nuoret tavoitetaan myös opetusmielessä”, Hara toteaa.

Osansa on toki myös sisällöllä. Hiottuihin tv-tuotantoihin tottuneiden aikuisten silmissä nettivideoiden korostetun karikatyyriset hahmot, simppeliltä tuntuva tarina, jäykähkö kirjakieli ja puujalkamaiset vitsit saattavat tuntua joissain kohdin jopa kiusaannuttavilta.

Tärkeää asiaa oikealla kielellä

Somen voima on käynyt selväksi myös perinteisillä koulukierroksilla. Haran mukaan keskustelu lähtee suosittujen tubettajien toteuttamien YouTube-videoiden jälkeen aivan toisenlaiseen lentoon kuin perinteisten power point -sulkeisten päätyttyä.

Lisäksi iso osa kuulijoista on ehtinyt nähdä videot jo etukäteen, muodostaa niistä omat mielipiteensä ja löytää nettikeskustelujen kautta oman saman henkisen ryhmänsä. 

”Koko homman juju on siinä, että tubetuksessa nuoret puhuvat nuorille heidän omalla kielellään ja käsittelevät tärkeitä asioita tavalla, joka menee perille. Homma ei toimi samalla tavalla, jos viesti tulee liikennevalistajalta tai opettajalta”, Hara toteaa.

Samalla hän painottaa, että nuorten liikennekasvatus on tärkeintä nimenomaan ennen mopo- tai ajokortin hankintaa.

”Vakavien liikenneturmien taustalla on usein ylinopeus, alkoholi ja turvavyön käyttämättä jättäminen. Jos niistä saadaan taklattua esimerkiksi tuo turvavyö, niin todennäköisesti säästetään myös ihmishenkiä”, Hara tiivistää. 

Samaistuminen on a ja o

Tutkija Elina Noppari Tampereen yliopiston journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksesta tähdentää, että YouTube on noussut monen nuoren ykkösmediaksi. Samalla tubettajista on tullut idoleita ja mielipidevaikuttajia, joita myös seurataan aktiivisesti.

”Osa tubettajien suosiosta perustuu vertaisuuteen, sillä verkossa voi periaatteessa nousta suosituksi kuka tahansa. Tekijät ovat riittävän samanlaisia kuin heidän yleisönsä, vaikka jotkut seikat nostavatkin toiset suositummaksi kuin toiset”, muun muassa mediaympäristön muutosta ja sosiaalista mediaa tutkinut Noppari painottaa.

Myös hänen arvionsa on, ettei YouTubessa julkaistu valistusvideo olisi tavoittanut ja vaikuttanut kohdeyleisöönsä ilman tubettajien siihen antamaa panosta.

”Tubettajien avulla valistusvideossa huomioidaan verkkokulttuurin ihanteet ja ääneen sanomattomat säännöt. Suositut tubettajat tavallaan lainaavat oman persoonansa ja suosionsa muiden käyttöön. Samalla yleisö seuraa heitä myös uusien sisältöjen pariin”, Noppari tiivistää.

Kokemattomuutta ja kokeilunhalua

Mopot, mopoautot, kevytmoottoripyörät ja autot tuovat nuoren elämään omat riskinsä. Vaikka 15–25 -vuotiaiden liikennekuolemat ovat pudonneet kolmanneksella ja loukkaantumiset yli neljänneksen kymmenen vuoden takaisista lukemista, saldo on edelleen synkkä. Joka viides tieliikenteessä menehtynyt on nuori. Loukkaantuneissa heitä on kolmasosa.

Nuorten vakavien liikenneonnettomuuksien yleisimpiä syitä ovat kova vauhti tai ylinopeus, tieltä suistuminen, turvavöiden käyttämättömyys ja rattijuopumus. Yleisin ajankohta on kesäviikonloppu.

Mikä ihmeen tubettaja?

Tubettajat ovat videobloggareita, jotka tuottavat säännöllistä sisältöä Googlen omistamaan YouTube-videopalveluun. Yksittäisen henkilön tai ryhmän ideoima ja tuottama sisältö voi liittyä esimerkiksi omaan harrastukseen, näyttäviin stunt-temppuihin tai olla kannanotto ajankohtaiseen aiheeseen.

Suomen suosituimmilla tubettajilla on yli 100 000 tilaajan faniyhteisö, mikä takaa tekijöille mainostajien kiinnostuksen ja pienen tulovirran. Kansainväliset ”tube-tähdet” keräävät jättiyleisöjen lisäksi miljoonien eurojen mainostulot. Tubettamisen suosiosta kertoo jotain myös alan kotimainen kärkitapahtuma TubeCon, joka veti elokuussa Helsingin Hartwall Arenalle yli 10 000 osallistujaa.