Liikennekasvatus lähtee omasta perheestä

päätoimittaja Kaisa Hara
Kun perheeseen syntyy lapsi, herää myös vanhempien kiinnostus liikenneturvallisuusasioihin. Jo uuden tulokkaan kuljetus sairaalasta kotiin vaatii perehtymistä turvakaukaloihin. Millaisia malleja löytyy ja kuinka ne kiinnitetään autoon? Entä mitä kertovat testitulokset?

Meiltä kysytään usein neuvoja lasten turvaistuimista. Suosituksemme on, että pieni lapsi matkustaa selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa vähintään 3-vuotiaaksi asti. Verkkosivuiltamme löytyvät aiheeseen liittyvät uudet videot sekä yleisimmät kysymykset ja vastaukset. Niitä on mukana myös tässä lehdessä.

Lasten liiikennevalmiudet kehittyvät vähitellen ja taitoja pitäisi harjoitella asteittain vanhempien avustuksella. Jos he kokevat liikenteen lapselle liian vaaralliseksi, aletaan jälkikasvua kuljettaa kouluun ja harrastuksiin. Tällöin lapsen omat taidot eivät kehity ja arkiliikuntakin jää vähiin. Saattokuljetukset myös lisäävät liikennettä ja vaaratilanteita koulujen ympäristössä, mikäli sitä ei ole huomioitu lähiympäristön suunnittelussa.

Suomessa lapset voivat edelleen kulkea itsenäisesti kouluun. Vastuu heidän liikenneturvallisuudestaan on kuitenkin meillä aikuisilla. Erityisesti koulujen ja päiväkotien läheisyydessä sekä asuinalueilla on kaasujalkaa kevennettävä. Sekin on hyvä huomata, että lapset olettavat muiden tiellä liikkujien toimivan aina sääntöjen mukaan. Pelottelun sijaan lapselle on kerrottava, että aikuisetkin voivat tehdä liikenteessä joskus virheitä.

Perhe onkin lopulta tärkein liikennekasvattaja. Jälkikasvu ottaa mallia vanhemmistaan, mutta voi toisaalta olla myös heidän kasvattajansa. Päiväkodit ja koulut tekevät niinikään tärkeää työtä. Urheiluseurat, harrastuspiirit ja nuorisotoimi voivat nekin nostaa esiin liikenneturvallisuusasioita. Me Liikenneturvassa tarjoamme tietoa, malleja ja ideoita liikennekasvatustyöhön niin vanhemmille kuin alan ammattilaisille.

Liikenneturvan kyselyssä alakoululaiset toivoivat, että autoilijat keskittyisivät itse ajamiseen, ajaisivat maltillisempaa nopeutta ja huomioisivat suojatiet. He ehdottivat erityisesti, että ”ei puhuttaisi niin paljon puhelimeen.” Se on meille kaikille hyvä ja tärkeä haaste. #KunAjatAja.