Karpolla on taas asiaa

Legendaarinen liikennetoimittaja Hannu Karpo testasi vuonna 1984 rattijuopon kiinnijäämisriskiä. Tulokset olivat masentavat. Karpon pestaama näyttelijä toikkaroi huoltoasemien pihoilla ja tien pientareilla ympäri Suomea. Estämisen tai käräyttämisen sijaan hänet autettiin takaisin liikenteeseen ja samalla päiviteltiin kuskin humalatilaa.

Asenteet muuttuvat hitaasti, mutta onneksi ne kuitenkin muuttuvat. Liikenneturvan kyselyn mukaan 90 prosenttia suomalaisista kertoo ilmiantavansa rattijuopon. Asennemuutos näkyy myös tien päällä: vuonna 2012 poliisi keskeytti yli 6 000 rattijuopon matkanteon ilmoitusten avulla. Noin puolet kiinnijääneistä oli ratin takana yli 1,2 promillen humalassa.

Rattijuopumusta on torjuttu vuosikymmenten kuluessa monilla kampanjoilla. Marraskuussa startannut ja nuorille suunnattu #rohkee-kampanja on yhdistelmä uutta ja vanhaa. Kampanjaelokuvan runkona on klassinen onnettomuustarina. Uutta ovat jakelukanavat. Perinteisellä televisiolla on yhä sijansa, mutta #rohkee näkyy ennen kaikkea verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Käytännössä kampanja pyörii siellä, missä myös nuoret viettävät aikaansa. 

Sosiaalinen media ensisijaisena kampanjakanavana on tässä laajuudessa uutta. Avainviesti on kuitenkin sielläkin sama: kampanja haastaa allekirjoittamaan, jakamaan ja sitoutumaan siihen, että estämme kännissä ajamisen. Ole siis sinäkin rohkee!