kampanjointi

Pelko on vahva sosiaalinen motivaattori, mutta tuhoisa. Tätä olen viikon päivät miettinyt. Kun kävin Turun liepeillä katsomassa tyttärelle ponia, mietin että en halua mennä keskustaan syömään. Ihan hölmöä, mutta inhimillistä.
Legendaarinen liikennetoimittaja Hannu Karpo testasi vuonna 1984 rattijuopon kiinnijäämisriskiä. Tulokset olivat masentavat. Karpon pestaama näyttelijä toikkaroi huoltoasemien pihoilla ja tien pientareilla ympäri Suomea. Estämisen tai käräyttämisen sijaan hänet autettiin takaisin liikenteeseen ja samalla päiviteltiin kuskin humalatilaa.
Kun ajat, aja -kampanja kannustaa suomalaisia kuljettajia jättämään kännykän sivuun ajon ajaksi. Ruotsissa taas kehotetaan lopettamaan rattisurffaus. Tarkkaamattomuus on nyt ajankohtainen liikenneturvallisuuskampanjoinnin aihe, mutta onko viesti mennyt perille?