Kypärälain veivaus käy kohtalokkaaksi

Ajaisitko moottoripyörällä ilman kypärää, jos laki ei sitä edellyttäisi?

Yhdysvalloissa lainsäätäjien käytännön kokeilut ovat mitanneet lain kirjaimen vaikutusta moottoripyöräilijöiden kypärän käyttöön karuin seurauksin.

Lainsäädäntö voi vaihdella eri osavaltioiden välillä myös tieliikennettä koskevissa pykälissä. Moottoripyöräilijän kypärää koskeva laki on tästä yksi esimerkki. Viime vuonna julkaistuissa tutkimuksissa tarkasteltiin lainsäätäjien kypäräveivausta, joka on ollut käynnissä 1970-luvulta asti.

Tulokset ovat huimat. Kun laki edellyttää kypärää, sen käyttö lisääntyy ja kuolemat vähenevät. Kun kypärä poistuu laista, lähtee se osalta myös päästä. Lainsäädännön tuella kypärän käyttö lisääntyi 47 prosenttia ja moottoripyöräilijöiden kuolemat ja loukkaantumiset vähentyivät kumpikin kolmanneksen.

Kun kypäräpykälä poistettiin, käyttö romahti 39 prosenttia. Samalla moottoripyöräilijöiden kuolemat lisääntyivät 42 prosenttia ja loukkaantumiset 41 prosenttia. Kun laki palautettiin, motoristien kuolemat vähenivät taas reilun viidenneksen, mutta ei samassa mittakaavassa kuin ensimmäisellä kierroksella.

Miksi lakia on sitten veivattu? Moottoripyöräkypärän käyttöä velvoittavan lain vastustajat ovat esittäneet samankaltaisia argumentteja kuin pyöräilykypärää koskevan lain yhteydessä: moottoripyöräkypärän käytön pitäisi olla henkilökohtainen valinta eikä lain velvoittama, kypärän suojavaikutus on epäselvä ja kypärälakien tehokkuus kyseenalaista.

Lisäksi esitetään, että kypärän käyttö lisää niskavammoja ja heikentää kuulemista ja näkemistä. Kypärää käyttävät kokevat olonsa myös turvallisemmaksi ja ajavat sen vuoksi riskialttiimmin.

Kaikki nämä väitteet on kuitenkin vuosikymmenten aikana osoitettu lukuisilla tutkimuksilla vääriksi, myös moottoripyöräkypärän osalta.

Lukuvinkit:

Peng ym. 2017: Universal Motorcycle Helmet Laws to Reduce Injuries: A Community Guide Systematic Review. American Journal of Preventive Medicine, June 2017.

Lee ym. 2017: Long-Term Effect of Universal Helmet Law Changes on Motorcyclist Fatal Crashes. Comparison Group and Empirical Bayes Approaches. Transportation Research Record Volume 2637.