23.5.2014 | Kävely ja pyöräily
Kysymys: 

Kysymykseni koskee kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuutta risteävän tien yli (pyörätie jatkuu molemmilla puolilla) ajaviin pyöräilijöihin nähden. On selvää että kääntyvä autoilija västää pyörätietä pitkin ajavaa pyöräilijää (poislukien nuolivalo), mutta kuinka kaukana risteyksestä ko. pyörätie voi olla, että autoilija vielä katsotaan kääntyväksi ajoneuvoksi? Tällainen hieman epäselvä tilanne on esim. Helsigissä Töölönlahdella jossa Helsigin kadulta käännytään Vauhtitielle. Pyörätie sijaitsee n. 30m päässä risteyksestä ja tällä matkalla on vain viheraluetta, ei jalkakäytävää tms. Lisäksi ennen pyörätietä on jo toinen risteys, jossa Vauhtitie kääntyy Helsingin kadun suuntaiseksi. Mikäli Vauhtitieltä käännytään vasemmalle Vauhtitielle, on selvää että väistetään pyöräilijää, mutta onko samaan kohtaan tuleva Helsingin kadulta kääntynyt auitoilija joka ko. kadunpätkällä ajaa jo aivan suoraan myös kääntyvä autoilija vain ei. Lisäksi asiaa hankaloittaa se että toisella puolella pyörätie kääntyy, eli tällöin kääntyvän pyöräilijän (jos olen ymmärtänyt oikein) pitäisi västää mutta toisella puolella pyörätie jatkuu suoraa, eli voiko olla että mikäli autoilija on väistämisvelvollinen hän olisi sitä vain toisesta suunnasta tuleville pyöräilijöille. Tämä on aika monimutkainen tilanne johon olisi hyvä saada selvyys.
 

Vastaus: 

Vastikään valmistuneessa Liikenneviraston suunnitteluohjeessa suositellaan, että pyörätien etäisyys päätiestä on alle 15 metriä tai yli 40 metriä.

Kyseisestä risteyksestä kannattaa kysyä tarkemmin Helsingin liikennesuunnitteluviraston suunnittelijoilta. http://ksv.hel.fi/fi/fi/suunnittelijat-alueittain