14.4.2015 | Kävely ja pyöräily
Kysymys: 

Auton saa pysäköidä välittömästi suojatien jälkeen tien laitaan siten, että suojatien ja auton perän väliin jää alle viisi metriä. Jos autotien vierellä kulkee kevyen liikenteen väylä, jolla pyöräily on sallittu, niin ilmeisesti näin pysäköidyn auton keulan suunnasta lähestyvän kevyen liikenteen väylää ajavan pyöräilijän on pysähdyttävä ennen suojatietä, mutta käytännössä pysähtymisiä näissä tilanteissa näkee harvoin. Saako auton tosiaan pysäköidä heti suojatien jälkeen siten, että kevyen liikenteen väylälle aiheutuu näköeste ja onko pyöräilijällä pysähtymisvelvollisuus? On teitä, joilla kevyen liikenteen väylän käyttö muodostuu erittäin epäkäytännölliseksi pyöräilijälle tästä syystä, jos pitäisi jatkuvasti pysähdellä ja ajotiellä ei saa ajaa, kun kerran on osoitettu pyörälle käytettävä kevyen liikenteen väylä. Ongelma koskee siis vain teitä, joilla pyöräily on sallittu kulkusuuntaan katsoen vain ajoradan vasemmalla puolella; oikealla puolella viiden metrin suojatiesääntö poistaa ongelman.

Vastaus: 

Tieliikennelaissa asia todetaan seuraavasti:
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Olennaista tuossa on sana ”ohittaa”. Vastaan tulevan kohdattavan (pysähtyneenkin) auton sivuuttaminen ei ole ohittamista. Lain mukaan pysähtymisvelvoitetta tuossa tilanteessa ei siis ole. Kiellettyä se ei kuitenkaan ole, ja kannattaa ainakin hiljentää vauhtia, kun näkyvyys on huono.