15.5.2019 | Autoliikenne
Kysymys: 

Luin lehdestä, että pieneläimen tullessa yllättäen tielle, autoilijan olisi ensin vilkaistava taustapeiliä, ja sitten päätettävä, ajaako eläimen yli vai jarruttaako. Siis hänen on ensin arviotava, onko takana tuleva noudattanut turvaväliä. Ei tämä näin voi olla. Eikö turvaväli ole olemassa juuri sen takia, että takana tuleva ehtii reagoida edellä kulkevan paniikkijarrutukseenkin? Tässä siirrettäisiin kaikki vastuu edellä ajavalle.

Vastaus: 

Ilmeisesti mainitsemaasi lehtijuttuun on haettu sisältöä ja taustatietoa verkkosivuiltamme etenkin tästä vinkistä: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/hirvet-ja-muut-elaimet ja kohdasta ”Muut eläimet”.

Emme todellakaan tarkoita kokonaan vastuun siirtämistä edellä ajavalle. Kyseinen kohta viittaa lähinnä tilanteeseen, jossa pieneläin juoksee tien poikki auton eteen. Ohjeistuksemme ajattelu lähtee siitä, että tilanteessa, jossa todennäköisesti ei ole turvallisuuden tai loukkaantumisen kannalta suurta uhkaa autoilijaa tai matkustajia kohtaan, kannattaa tarkoin harkita voimakasta hätäjarrutusta pieneläimen hypätessä auton eteen - jos harkintaa ehtii tekemään. Tähän liittyy myös ohje taustapeiliin katsomisesta ja takaa tulevan liikenteen seuraamisesta peräänajovaaran välttämiseksi.

Voimakas ja äkillinen jarruttaminen pieneläintilanteessa voi johtaa joko ajoneuvon hallinnan menetykseen tai jopa vakavaan peräänajovaaraan. Molemmat vaihtoehdot voivat olla seurauksiltaan huomattavankin vakavia. Myöskin pieneläimen väistämisessä kannattaa välttää äkillisiä ohitusliikkeitä, joiden seurauksena auto voi päätyä ojanpenkkaan tai vastaantulevien kaistalle, jolloin syntyy riski isompaan onnettomuuteen.

Olet täsmälleen oikeassa sen suhteen, että eniten mahdolliseen peräänajo-onnettomuusriskiin voi vaikuttaa juuri se takana oleva ajoneuvon kuljettaja. Tämän johdosta tieliikennelain 10 § velvoittaakin sovittamaan etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole vaikka edellä ajava ajoneuvo pysäytetään. Ohjeemme ei siis lähde vastuun siirtämisestä edellä ajavan tarkistusvelvollisuudeksi takana tulevan turvavälin riittävyyden suhteen vaikka juuri tähän asiaan riski tilanteessa pääosin liittyy. Näkökulma on puhtaasti autoilijan ja matkustajien turvallisuus ja mahdollisten seurauksien riski suhteessa pieneläimen ikävään kohtaloon joutua yliajetuksi.