21.11.2016 | Autoliikenne
Kysymys: 

Ajan paljon maantieajoa pimeän aikaan, ja olen huomannut, että yhä useammat kuskit vaihtavat ns. lyhyet valot takaisin pitkiksi valoiksi
aina vain aikaisemmin. Toisin sanoen vastaantulijan auton keulan edessä niin, että vastaantulija häikäistyy. Kaikkein erikoisinta on, että tätä
"harrastavat" myös rekkakuskit, joiden pitäisi olla ajamisen ammattilaisia. Onko ajo-opetus tältä osin muuttunut? Lyhyellä kotimatkallani ehtii
valtatie vitosella tulla vastaan keskimäärin kymmenen rekkaa, joista vähintään kolme tai neljä vaihtaa pitkille valoille niin, että
vastaantulija sokaistuu. Onko kyseessä silkka kiusanteko? Jos ei, miten niinkin monelle kuin 30 - 40 prosentille kuskeista voi sattua tämä sama vahinko? Pitäisiköhän asiaan jo puuttua ajo-opetuksessa?

Vastaus: 

Perussääntönä on hyvä muistaa, että pimeällä ajettaessa on samat vaarat kuin valoisallakin mutta niiden havaitseminen on paljon vaikeampaa ja haasteellisempaa pimeyden takia. Tämän johdosta havainnointia varten tarvitaan tielle mahdollisimman paljon valoa. Kaukovaloilla tulisikin ajaa aina, kun se on mahdollista mutta muita häikäisemättä. Vastaantulevan aiheuttamaa mahdollista häikäisyä ehkäistään seuraamalla katseella tien oikeaa reunaa. Viimeiseen saakka tulee välttää suoraan tai lähellekään vastaantulevan auton valoihin katsomista.

Pääsääntöisesti Suomessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin maantieajossa jopa liian aikaisin, jolloin kahden kohtaavan ajoneuvon valojen väliin tahtoo jäädä pitkä pimeä katve. Kaukovalot voi kytkeä uudestaan päälle vähän ennen vastaantulevan auton sivuuttamista tai viimeistään sen kohdalla. Näin toimien saadaan aikaan mahdollisimman hyvä näkyvyys häikäisemättä kuitenkaan vastaantulevaa kuljettajaa. Tällaisella ohjeistuksella myös ajokorttiopetuksessa on ohjeistettu vuosikymmenten ajan.

Ohje on siis että hetki ennen (käytännössä muutama metri ehkäpä max. pari ha:n mittaa) auton keulojen kohtaamista. Jos ajoneuvot lähestyvät toisiaan esim. 80 km/h maantienopeudella, heidän välinen etäisyytensä toisiinsa nähden ”hupenee” n. 44 metriä sekunnissa. Jos vastaantuleva vaihtaa kaukovalot päälle vaikkapa 8 m ennen toistensa sivuuttamista, ehtii silmä ”reagoida” ääreisnäkökentässä katseen oikealla suuntauksella vastaantulevan valoihin noin alle 1/5 sekunnin verran mutta todennäköisesti ei ehdi todellisuudessa mukautua muutokseen.

Kokemasi tilanteet voivat johtua siitä että vastaantuleva on vaihtanut kaukovalot päälle liian varhain, ohjeistuksen vastaisesti. Tämäkin on mahdollista ja inhimillistä mutta uskoakseni ei mitään ”uutta tyyliä tai opetussuuntaa”, ei henkilöauton eikä ammattikuljettajien toimesta. Toivottavasti ovat yksittäistapauksia ja pelkästään virhearviointeja. Valosotaan ei kannata lähteä vaan keskittyä suuntamaan katse mahdollisimman kauas oman valokantaman päähän ja lähelle ajoradan oikeaa reunaa. Ainoastaan näin voidaan minimoida tahattoman tai poikkeustapauksissa mahdollisen häikäisyn vaikutukset.