Toistuvia liikenneturvallisuuskampanjoinnin teemoja ovat olleet muun muassa turvavyön, pyöräilykypärän sekä heijastimen käyttö ja liikenneraittius.

Selvä juttu!

Nuoriin kohdistuvan liikenneraittiuskampanjan sanoma on selkeä: vain selvänä rattiin ja kaverin kunnosta pidetään myös huolta. Kampanjaan kuului kaksi animaatiovideota Kännikäki ja Kännikala.

 

Oman pään mukaan

Iäkkäämmille suunnattu kampanja käynnistyi toista kertaa keväällä 2014. Erilaisia kypärämalleja esittelemällä pyrittiin korostamaan tämän päivän kypärävalikoiman laajuutta ja kannustamaan iäkkäämpiä pyöräilyyn ja kypärän käyttöön.

Heijastinkampanja

Ensimmäistä valtakunnallista heijastinpäivää vietettiin 1.10.2013. Heijastin auttaa jalankulkijaa erottautumaan ja esimerkiksi autoilijaa näkemään  kävelijän. Kampanja kehottaakin avaamaan heijastinkauden ja näyttämään loistavalta - viimeistään nyt.

Tarkkana suojatiellä 6.5.2013

Yhteiskampanja Moliken kanssa puhututti suojateiden turvallisuudesta yhden päivän ajan Radio Novan taajuuksilla. Päivä oli osa YK:n kansainvälistä liikenneturvallisuusviikkoa 6.5.-12.5.2013 ja sitä vietettiin EU:n liikenneturvallisuuspäivänä.

Jokainen tie on koulutie

Koulunaluskampanja muistutti erityisesti autoilijoita, mutta myös muita tienkäyttäjiä, koululaisista liikenteessä. Kampanja lanseerattiin vuonna 2012 ja se toistui myös seuraavana vuonna samalla Jokainen tie on koulutie -tunnuksella.

Angry Birds -suojatiekampanja

Yhteistyössä Rovion kanssa toteutettu suojatiekampanja kierrätti tuttuja lintuhahmoja 12 paikkakunnalla ympäri Suomen syksyllä 2012.

Hyppy-turvavyökampanja

Turvavyö pelastaa. Liikenneturvan vuonna 2011 valmistuneen tietoiskun ohjasi Jalmari Helander. Tuotanto: MJÖLK Oy, mainostoimisto: Citat Oy. Hyppy-elokuva palkittiin parhaana mainoselokuvana Voitto-kilpailun yhteiskunnallisessa ja kulttuurisarjassa.

Käännä pää

Käännä pää -kampanjassa opastettiin nuoria turvalliseen mopoiluun. Mainoselokuvassa kysytään mikä kääntää mopoilijan pään?
 

Turvallisuus on pieniä tekoja

Suomalaisten suuri enemmistö liikkuu pääasiassa säntillisesti. Jokainen voi tehdä virhearviointeja tai toimia ajattelemattomasti. Seurauksena on helposti läheltä piti- tai vaaratilanne, pahimmassa tapauksessa onnettomuus. Vuosina 2004-2007 pyörinyt kampanja korosti vastuunottoa liikenteessä ja kiinnitti huomion turvalaitteiden käyttöön yksinkertaisella sanomalla: itse kukin voi parantaa turvallisuuttaan pienellä vaivalla - ota sinäkin vastuu turvallisuudesta liikenteessä. Kampanjaan kuului mm. kolmen mainoselokuvan sarja "On se niin vaikeaa", tietoiskut "Eläköön elämä", "MinäMinä" ja "Poika".

Elämäsi soppa on pienestä kiinni

Kokkikoulu -radiokampanja sai paljon huomiota ja mukavaa palautetta. Uusvastuuttomien kokkikoulussa hääräilevä kokki valmistaa milloin muussia omasta päästään tai halkaisee lanttua teemalla Elämäsi soppa on pienestä kiinni. Aiheita olivat: Ajonopeudet: Ylläripitsa Bolognes, Heijastin: Lihahakkelus, Hirvivaara: Purkitetaan hirveä, Kunnioita suojatietä: Köyhä ritari, Pyöräilykypärä: Muusia omasta päästä, Rattijuopumus: Kännikalaa liemessä, Taajamanopeudet: Hätäpashaa, Turvaistuin: Pikayllätys perheen pienimmille, Turvavyö: Halkaisemme lantun, Turvaväli: Pässinpäätä ilman aivoja, Vilkun käyttö: Yhtä puuroa, Väsymys: Muhennosta päivän päätteeksi.