Koululainen ei tiedosta tarkkaamattomuuden riskiä

Liikenneturva/Kaisa Tanskanen

Sosiaalisen median imu on niin voimakas, ettei sitä usein voida vastustaa edes pyöräillessä tai kävellessä kouluun. Älypuhelimen käyttö liikenteessä imaisee aivojen huomion tehokkaasti ja liikenteen seuraaminen jää kakkostehtäväksi. Koululainen ei välttämättä osaa ajatella tarkkaamattomuuden vaikutuksia aivoihin. Tämän vuoksi luokassa olisi hyvä keskustella siitä, miten ja missä on turvallista puhua tai tekstata.

Älypuhelin on koukuttava laite. Erityisen koukuttava se on kouluikäiselle, jonka kaveripiiri löytyy Whatsapista, someyhteisöistä tai tekstarin välityksellä. Moni lapsi on kasvanut älypuhelin kädessään ja katsoo sieltä videoita, pelaa tai kommentoi kavereidensa kuvia tai viestejä.

Sosiaalisen kanssakäymisen voima on niin suuri, että sitä tehdään myös pyöräillessä tai kävellessä koulumatkoilla. Ruotsissa tehdyn kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia alle 15-vuotiaista pyöräilijöistä kertoi ylittävänsä risteyksen, vaikka tekstaa samalla. Sama osuus oli tekstaavilla jalankulkijoilla.

Tämä kertoo vahvaa viestiä siitä, että koululainen ei tiedosta käyttäytymiseen liittyviä riskejä. Tämän vuoksi luokassa olisi hyvä keskustella siitä, miten ja missä on turvallista puhua tai tekstata.

”Aikuinen hoksaa lasta paremmin kännykän käyttöön liikenteessä liittyvät riskit. Pieni lapsi ei automaattisesti ilman vanhemman opastusta ymmärrä, ettei liikenne ole sopiva paikka vastata äidin soittoon tai naputtaa tekstaria kaverille”, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen.

Älypuhelin imaisee aivojen huomion

Koululainen ei välttämättä osaa ajatella tarkkaamattomuuden vaikutuksia aivoihin. Tutkimusten mukaan älypuhelimen käyttö liikenteessä imaisee aivojen huomion tehokkaasti ja liikenteen seuraaminen jää kakkostehtäväksi – tausta-ajoksi.

Tällöin lähestyvän ajoneuvon nopeuden ja suunnan arvioiminen vaikeutuu entisestään tai ajoneuvo jää kokonaan havaitsematta aivojen uppoutuessa puhelimen käyttöön. Kun tilanteeseen havahdutaan, väistäminen tehdään usein väärään suuntaan ja yhteentörmäysten riski kasvaa.

Jaa kokemuksia ja mieti ratkaisuja yhdessä

Läheltä piti -tilanne tai onnettomuus yleensä havahduttaa tiedostamaan ja pohtimaan tätä asiaa. Luokassa näitä vertaiskokemuksia voi jakaa keskusteluissa sekä yhdessä miettiä ratkaisuja turvalliseen liikkumiseen. Keskustelun voi aloittaa vaikkapa hauskalla havainnollistamisella: YouTubesta löytyy lyhyitä videopätkiä hakusanalla ”texting and walking”.

”Yksinkertaisin ohje koululaiselle on – pysähdy turvalliseen paikkaan – tämä riittää riskin kompensoimiseen ja kun viesti on lähetetty voi keskittyä taas koulumatkaan. Äidin tai isän puheluunkaan ei tarvitse aina vastata – ainakaan keskellä risteystä”, Jääskeläinen opastaa.

Jaa