Tarkkaamattomuusinfoa

 

Ajoneuvon kuljettajan keskeisin tehtävä on ajotehtävän turvallinen suorittaminen. Kuljettajan tarkkaamattomuus tarkoittaa huomion kiinnittymistä muuhun kuin ajamiseen.

Tarkkaamattomuus voi aiheutua elektronisten laitteiden, kuten matkapuhelimen tai navigaattorin käytöstä. Kuljettajan huomiota vievät myös esimerkiksi maisemien katselu, syöminen ajamisen aikana, keskustelu tai riita kanssamatkustajan kanssa.

Tarkkaamattomuus vaikuttaa kolmella tavalla:

  1. Visuaalinen: katse kiinnittyy pois liikennetilanteesta
  2. Manuaalinen: käden irrottaminen hallintalaitteista muun toiminnon suorittamiseksi
  3. Kognitiivinen: tiedollisten ajatustoimintojen kiinnityminen pois ajotehtävästä

Ajotehtävä voi häiriintyä yhdestä tai useammasta yllämainitusta vaikutusmekanismista. Häiriötekijän vaikutus ajotehtävään riippuu toiminnon suorittamisen vaativuudesta, toistuvuudesta ja kestosta.

Vinkit ajoon - kun ajat, aja:

  • Laita puhelin äänettömälle ja anna puhelujen mennä vastaajaan.
  • Laita älypuhelin vastaamaan soittajille tekstiviestillä ”Olen ajamassa”.
  • Pysähdy turvalliseen paikkaan soittamaan tai lukemaan viestit.
  • Suunnittele matkasi ja varaa aikaa kahvitauolle ja viestien kuuntelulle.
  • Jos soitat autossa ajavalle, lopeta puhelu nopeasti.
  • Näytä esimerkkiä omalla käytökselläsi: lapsesi tulee kohta autokouluikään.
  • Turvallinen ajo ensisijaista, muut toissijaista

Ihmisaivoilla on rajallinen kyky jakaa huomiota kilpailevien tehtävien välillä. Toisen tai molempien tekeminen kärsii väistämättä. Onnettomuus tulee harvoin kello kaulassa ja kuljettajan on oltava valmiina toimimaan yllättävissä tilanteissa. Mitä enemmän kuljettajan huomio on kiinnittynyt muualle, sitä huonommin aivot ovat valmiina rekisteröimään yllättävän tilanteen syntymistä.

Henkinen kuormitus ja tarkkaamattomuus eivät tarkoita samaa asiaa. Henkisen kuormituksen lisääntyminen ei automaattisesti lisää tarkkaamattomuutta, mikäli kuljettaja on sitoutunut ensisijaiseen tehtävään eli turvalliseen ajamiseen. Sitoutumisen aste toissijaiseen toimintoon on avaintekijä. Jos toissijainen tehtävä vetää puoleensa voimakkaasti, ensisijainen tehtävä, eli ajaminen, kärsii.

Puhelinkeskustelu tai keskustelu matkustajan kanssa vaikuttaa siihen, miten kuljettaja näkee ja prosessoi näkemäänsä tietoa. Tämä hidastaa reaktioaikaa ja toimintojen suorittamista. Silmänliikkeitä seuraamalla on havaittu, että normaalissa ajamisessa katse liikkuu laajemmin ja kattaa koko edessä olevan liikennetilanteen ja sivupeilit. Puhelinkeskustelun aikana katse kattaa suppeamman ”tunnelimaisen” alueen ja eksyy harvemmin sivu- ja taustapeiliin. Myös jalankulkijoiden ylityspaikoissa ja risteyksissä ollaan tarkkaamattomampia kuin ilman keskustelun tuomaa häiriötä (L. Nunes and M.A. Recarte / Transportation Research Part F 2002).

Toissijaisen toiminnon turvallisessa
suorittamisessa tulee huomioida:

  • katse pysyy tiessä mahdollisimman tiiviisti
  • ainakin yksi käsi pysyy kiinni ratissa
  • toissijainen toiminto on keskeytettävissä koska tahansa
  • kuljettaja kontrolloi suoritusta, ei ulkoiset laitteet
  • näyttö on helposti kuljettajan nähtävissä ja sisältö ymmärrettävissä.

Lue lisää:

Tarkkaamattomuus tieliikenteen turvallisuusongelmana, Liikenneturvan selvityksiä 7/2014

Jaa