Montako liikennekuolemaa sinä hyväksyt?

Liikenteessä tehdään virheitä joka päivä ja niitä sattuu meille jokaiselle. Virheiden teko on inhimillistä. Kestämme kuitenkin huonosti kohtalokkaiden virheiden seurauksia. Siksi liikenteen järjestelmä on pyrittävä suunnittelemaan niin, ettei kenenkään tarvitse maksaa omasta tai toisen virheestä hengellään. Vuonna 2018 tieliikenteessä kuoli yhä 225 ihmistä (ennakkotietojen mukaan).

Tilanteeseen, jossa onnettomuuksia ja kolareita ei satu lainkaan, tuskin päästään ihan heti. Se voi kuitenkin olla mahdollista, etteivät seuraukset onnettomuuden osapuolille johda vakaviin vammoihin tai kuolemaan. Tämä on liikenteen nollavisio.

Kun ajattelee omaa perhettä tai itselle tärkeitä ihmisiä, on mahdoton hyväksyä, että liikenteen turvallisuustyötä voisi ohjata muu kuin nollavisio. Vaikka nollavisio painottaa järjestelmän merkitystä, se ei vapauta meitä liikenteen käyttäjiä vastuusta.

Onneksi onnettomuuksia osuu vain harvan kohdalle. Siksi ylinopeuteen, väsymykseen tai vaikkapa auton renkaiden kuntoon liittyvät riskit voivat tuntua yksilön kannalta pieniltä. Liikenteen suuressa kokonaisuudessa kaikki edellä mainitut riskit kuitenkin kasautuvat. Tällöin pienetkin turvallisuutta parantavat valinnat ovat tärkeitä. Näitä pieniä turvallisuuden tekoja voimme tehdä itse arjessamme päivittäin.

Hiertääkö ratti, kun bemarikuski ohittaa?

Kaistapäät-podcastissa Liikenneturvan suunnittelija, psykologi Jyrki Kaistinen hyppää Radio Novan Minna Kuukan ja Aki Linnanahteen kyytiin pohtimaan ihmisten käyttäytymistä liikenteessä. Kuuntele viimeisin podcast-lähetys alta.

Haasta itsesi ja ystäväsi toimimaan paremmin liikenteessä seuraavan 30 päivän ajan
Valitse valmis haaste
Laadi haaste itsellesi
Jaa