Ajomukavuus

Sisään ja ulos käynnin helppous, mittariston selkeys, hyvä näkyvyys, hallintalaitteiden helppokäyttöisyys ja istuma-asennon mukavuus pitkilläkin matkoilla vaikuttavat kaikki ajomukavuuteen. Auton käyttö- ja ajomukavuudella on vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen.

<< Takaisin edelliselle sivulle

Autoon astuminen ja ulostuleminen

Ovi ja oviaukko

Kevyt ja saranoistaan vaivattomasti kääntyvä ovi helpottaa avaamista ja sulkemista. Oven sulkemiseksi ovenkahvaan tulee yltää vaivattomasti myös auton sisältä.

Autoon astuminen ja siitä poistuminen on vaivatonta, jos oviaukko on riittävän leveä ja istuimen korkeus tienpinnasta sopiva. Kuljettajan voi olla hankalaa ja jopa kivuliasta laskeutua istuimelle, jos se on liian matala. Sisään ja ulos käynti hankaloituvat myös silloin, jos oviaukon kynnys on liian korkea tai kynnyskotelo liian leveä.

Kädensijat

Sisään ja ulos astumista helpottavat oviaukossa tai katossa olevat kädensijat, joihin tarttumalla kuljettaja saa tukea. Myytävänä on myös irrallisia apukahvoja, jotka voi sijoittaa auton lukkoon aina sisään tai uloskäynnin yhteydessä.

Kääntyvä istuin

Tarvittaessa autoon voidaan asentaa kääntyvä kuljettajan tai matkustajan istuin, joka helpottaa merkittävästi sisään ja ulos käyntiä. Kääntyvästä istuimesta hyötyvät eniten ne, joiden lihasvoima jaloissa on heikko.

Ajomukavuus

Kuljettajanistuin ja ajoasennon säätö

Vähänkin väärän ajoasennon vaikutukset saattavat tuntua yllättävän nopeasti. Ajoasennon tulisi olla mahdollisimman mukava ja sellainen, että kuljettaja pystyy vaivattomasti käsittelemään ohjauspyörää, polkimia ja vaihteita.

Kuljettajan istuimen tulisi olla helposti säädettävissä kuljettajalle yksilölliseksi. Paras ajoasento löytyy kokeilemalla ja ajan myötä asentoa tarkentamalla. Riittävän korkealla ja pystyssä oleva ajoasento saattaa tuntua parhaimmalta.

Kuljettajan istuinta voidaan säätää sähköisesti tai manuaalisesti. Sähköisissä järjestelmissä eri kuljettajien yksilölliset ajoasennot voidaan tallentaa muistiin, josta ne on helppo palauttaa käyttöön kuljettajan vaihtuessa.

Ohjauspyörä

Auton ratin asennon säätömahdollisuus auttaa kuljettajaa löytämään mukavimman mahdollisen ohjausasennon. Ohjauspyörää tulisi voida säätää sekä eteen ja taakse että ylös ja alas. Ratin asentoa muuttamalla kuljettaja voi myös säätää tarvittaessa itselleen tilaa sisään ja ulos käyntiä varten.

Kojelaudan ja mittariston selkeys

Liikenteen lisäksi kuljettajan on ajaessaan seurattava mittaristoa. Teknologian kehittymisen myötä auton kojelautaan on sijoitettu entistä enemmän mittareita, näyttöjä ja painikkeita. Koska seurattavaa tietoa on paljon, voi olla vaikeuksia erottaa kussakin tilanteessa tärkein tieto vähemmän tärkeästä. Turha ja ajotehtävän kannalta toisarvoinen tieto tulisi voida piilottaa tai ottaa käyttöön vain haluttaessa.

Testein on osoitettu, että iäkkäät havaitsevat paremmin äänisignaalit kuin näköön perustuvat signaalit. Ääneen reagoiminen on nopeampaa, koska aikaa ei kulu näyttöjen tarkkailuun ja lukemiseen. Esimerkiksi puheäänellä ohjeita antava autonavigaattori on parempi vaihtoehto kuin reitin seuraaminen näyttöruudulta.

Säätöjen helppous

Tarvittavien säätötoimenpiteiden tulisi sujua helposti. Esimerkiksi liian lähellä toisiaan olevia ja pienikokoisia säätönappuloita on vaikea käyttää. Uusissa autoissa monia toimintoja voidaan säätää suoraan ratista. Tällaisesta monitoimiratista voidaan valita esimerkiksi haluttu radion kanava, jolloin kuljettajan ei tarvitse siirtää kättä ratista radion painikkeille.

Automaattivaihteet

Tutkimuksissa on osoitettu, että iäkkäät voivat hyötyä automaattivaihteisesta autosta. Aktiivisesti autoilevilta iäkkäiltä automaattiin siirtyminen näyttää sujuvan varsin helposti ja turvallisesti. Opastuksen ja harjoittelun jälkeen automaatilla ajaminen tuntuu sujuvan ongelmitta.

Automaattiin siirtyneet kokevat, että automaatilla ajaminen on helpompaa kuin käsivaihteilla ajaminen. Kuljettajien mielestä he havaitsevat automaatilla ajaessaan liikennemerkit, kanssaliikkujat ja liikenneympäristön paremmin kuin käsivaihteisella ajaessaan.

Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan automaattivaihteista näyttää olevan hyötyä erityisesti silloin, kun ajotaitoa hankitaan uudestaan pitkän ajamattoman jakson tai vähäisen ajokokemuksen jälkeen.

Näkyvyys

Hyvä näkyvyys autosta joka suuntaan on tärkeää. Suurin osa kuljettajalle tärkeimmästä tiedosta tulee edestä, jonne on nähtävä mahdollisimman esteettömästi. A-pilarin, eli tuulilasin ja sivuikkunan välisen osan, tulisi peittää näkyvyyttä mahdollisimman vähän.

Kuljettajan tulee nähdä hyvin tausta- ja sivupeileistä. Tarvittaessa näkyvyyttä voidaan parantaa lisäpeileillä.

Myös ikkunat, valot, peilien säätämisen helppous sekä pesu- ja lämmityslaitteiden helppokäyttöisyys vaikuttavat siihen, miten hyvin kuljettaja näkee ulos autosta. Näkyvyys tulisi saada mahdollisimman hyväksi myös huonolla kelillä.

Pimeällä näkeminen

Vanhenemisen myötä hämärällä ja pimeällä näkeminen sekä silmän mukautumiskyky valoisuuden vaihteluun heikkenevät. Häikäisystä palautuminen kestää pitempään kuin nuorilla.

Taustapeili voidaan säätää häikäisyä estävään asentoon manuaalisesti ja uusissa autoissa se tummenee pimeällä automaattisesti. Kuljettajan näkemismahdollisuuksia pimeällä voidaan parantaa myös pimeänäköavustimella.

Tavaratila ja säilytyslokerot

Auton tavaratilan on oltava tarpeeksi suuri omiin kuljetustarpeisiin. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että tilassa on kiinnitysmahdollisuus kuljetettavalle kuormalle.

Takaluukun tulee olla helposti avattava ja suljettava. Etenkin farmarimallisissa autoissa takaluukku on usein vedettävä kiinni niin korkealta, että se voi tuottaa vaikeuksia.

Tavaroiden pakkaaminen autoon voi olla hankalaa, jos tavaratilan etureuna on liian korkea. Auton ostamista harkitsevan kannattaakin arvioida ja tarvittaessa kokeilla, kuinka korkealle hän joutuu nostamaan tavaroita niitä tavaratilaan pakatessaan.

Myös auton sisällä olevat säilytystilat tulisi olla tarkoituksenmukaisia. Kuljettajan ulottuvilla pitäisi olla riittävästi säilytyspaikkoja pikkutavaroille, kuten käsilaukulle tai silmälaseille.

<< Takaisin edelliselle sivulle

Jaa