Liikenneturvan Tiedotusalan neuvottelukunnan tiedotuspalkinnon jakoi neuvottelukunnan puheenjohtaja, toimittaja Kari Pitkänen tiistaina 5.8. Oulussa.

Neuvottelukunta halusi palkita tiedotuspalkinnollaan Ride Sarpolan, korostaen jokaisen ihmisen omaa aloitteellisuutta liikenneturvallisuusasioissa. Yksikin ihminen voi vaikuttaa omalla esimerkillään liikenneturvallisuuteen.

Sarpola sai Oulussa liikkeelle kansalaiskampanjan, joka levisi Facebookin kautta valtamedioihin. Viestinnästä siirryttiin toimenpiteisiin, kun Liikenneturva toteutti Oulussa suojatietapahtuman helmikuussa yhteistyössä vapaaehtoisten ja Osuuskauppa Arinan kanssa.

”Palkinnon myöntäminen kansalaisaktivistille kuvaa hyvin, miten nykyajan vapaaehtoista liikenneturvallisuustyötä ja -viestintää voi tehdä kuka tahansa, ja kuten Sarpolan esimerkki osoitti, erinomaisin tuloksin”, sanoo Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Hara.

Kiukku muuttui positiiviseksi voimaksi

Ride Sarpolan tie liikennevalistajaksi alkoi, kun hän kohtasi suojatien vierellä nyyhkyttävän pienen tytön koulureppu selässään. Koulutiellä ollut Fiia ei päässyt vilkkaan nelikaistaisen tien yli liikennevalojen remontin takia. Alakouluikäinen Fiia oli yrittänyt pitkään suojatien ylitystä onnistumatta siinä – yksikään auto ei ollut hiljentänyt vauhtia.

Tapahtumasta suivaantuneena Sarpola kirjoitti suunsa puhtaaksi Facebook-seinälleen. Hänen mielestään oululainen suojatiekulttuuri oli luokatonta. Kirjoitus levisi nopeasti saaden aikaan kommenttien tulvan.

Kiukun laskeuduttua Sarpola ja Liikenneturva lähtivät miettimään, miten oululaista suojatiekulttuuria saisi muutettua turvallisemmaksi. Saatu julkisuus poiki muun muassa vapaaehtoisia suojatietapahtumiin. Ride Sarpola on kertonut jatkavansa kansalaisaktivismia suojatieturvallisuuden eteen.

Viestintäpäällikkö Kaisa Hara, Liikenneturva, 020 7282

Liikenneturvan blogi: Sattumasta kansanliikkeeksi

Liikenneturvan Tiedotusalan neuvottelukunnan tiedotuspalkinto myönnetään viestinnälliselle teolle, jonka tavoitteena on liikenneturvallisuuden lisääminen tai toimiminen muutoin liikenteen hyväksi siten, että liikenneilmapiiri tai liikennekäyttäytyminen paranevat. Palkinto on suuruudeltaan 2 000 €.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.

Ride Sarpola, Tanskanen, Fiia, oulu, suojatie