Vaasa

Vaasassa järjestetään Selvänä rattiin -tapahtumayö lauantaina 12.11. Vapaaehtoiset opiskelijanuoret keskustelevat nuorten kuljettajien kanssa ja rohkaisevat kuljettajia olemaan raittiina liikenteessä Fontana club - ja HulluPullo -ravintoloissa. Ravintolat tarjoavat päihteettömille kuljettajille myös alkoholittomia juomia. Illan päätteeksi selvät kuljettajat saavat myös pienen lahjan. Myös Olivers Inn -ravintola tarjoaa selville kuljettajille alkoholittomia juomia. Paikalla ei ole vapaaehtoisia nuoria.

”Rattijuopumus on asia, johon jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Selvänä rattiin -tapahtumayö on täsmäisku, jolla haluamme nostaa esille ajankohtaisen muistutuksen: ole #rohkee ja mene selvänä rattiin”, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo.

Liikenneturvan 15–20-vuotiaille suunnatussa kyselyssä* joka kolmas nuori kertoi, että kaverit ovat ajaneet humalassa. Joka neljäs kertoi myös itse olleensa juopuneen kuskin kyydissä.

Liikenne ja alkoholi eivät sovi yhteen

Selvänä rattiin -tapahtumayön paikallinen työryhmä muistuttaa, että liikenne ja alkoholi eivät sovi yhteen. Yksikin päihteiden vaikutuksen alainen kuljettaja on riski liikenteessä niin itselleen, matkustajilleen kuin muillekin tielläliikkujille.

Jo pienikin alkoholimäärä lisää nuoren ja kokemattoman kuljettajan riskiä onnettomuuksiin. Alkoholi ja päihteet ovat edelleen yksi tärkeimpiä syytekijöitä nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Henkilövahinkoon johtaneisiin onnettomuuksiin osallisista rattijuopoista noin kolmannes on nuoria.* Nuorten onnettomuuksissa korostuvat ryhmäpaine, kuljettajan kokemattomuus ja ajattelemattomuus. Usein ne tapahtuvat yön tunteina tai viikonloppuisin.

Tämän Ehkäisevän päihdetyön viikolla järjestettävän Selvänä rattiin –tapahtumayön tarkoituksena on lisätä nuorten kuljettajien tietoa alkoholin vaikutuksesta ajokykyyn ja motivoida heitä kieltäytymään päihteistä ollessaan kuljettajina.

Tapahtumayö näkyy sosiaalisessa mediassa #selvänärattiin, #nykterchaufför, #soberride, #rohkee, va#modig sekä ravintoloiden sivuilla.

Selvänä rattiin –tapahtumayötä koordinoi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry yhteistyössä Liikenneturvan, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik rf:n, Vaasan kaupungin ehkäisevän päihdetyön yksikön, Vaasan ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden sekä mukana olevien ravintoloiden kanssa.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo, 0207282376.
Nykterhetsförbundet Hälsa & Trafik järjestön toiminnanjohtaja Joonas Turtonen, 0400126830.

Selvänä rattiin –tapahtumayö.

Yhteistyökumppanit

Ehyt ry, aluekoordinaattori Marjut Ristolainen
Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, liikennekouluttaja Kalle Halme
Vaasan kaupunki, ehkäisevän päihdetyön toiminnanohjaaja Merja Huttunen-Metsi
VAMK, yliopettaja Paula Hakala ja terveysalan opiskelijat Jenny Syrjä
Fontana club, ravintolapäällikkö Tuomas Paavola
HulluPullo, toimitusjohtaja Timo Suomalainen
Olivers Inn

*TNS Gallup Oy keräsi Liikenneturvan toimeksiannosta tutkimuksen aineiston alkusyksynä 2015 internetpaneeli GallupForumissa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää nuorten käyttäytymistä ja mielipiteitä liikenteeseen ja päihteisiin liittyen.  Kaikkiaan haastateltiin 733 henkilöä.

**Liikennevirrassa noin joka 770. kuljettaja on rattijuoppo, ja noin joka 140. kuljettaja ajaa alkoholia veressään. Poliisin tietoon tulee yli 17 000 rattijuopumustapausta vuosittain.

nuoret, #rohkee, rattijuopumus, liikennekasvatus, henkilöautoilu