Oulu

Poliisin Oulussa suorittamassa ratsiassa ajoneuvon kuljettajia kehotettiin keskittymään ajamiseen ja ajonaikaiseen kännykänkäyttöön puututtiin pysäytyksin. Pysäytetyt kuljettajat sekä puhuivat luuri korvalla että tekstasivat liikenteessä.

Liikenneturvan ja poliisin viesti on, että liikennettä tulisi ajatella kännykkävapaana alueena, jossa on lupa keskittyä vain ajamiseen.

”Valtaosa ratsiassa pysäytetyistä puhelimeen puhujista sekä tekstaajista oli tällä kertaa naisia. Yleisesti ottaen naisten liikennekäyttäytyminen on turvallisempaa ja Liikenneturvan aikaisemmissa kyselytutkimuksissa naiset ovatkin kertoneet käyttävänsä puhelinta liikenteessä harvemmin kuin miehet”,kertoi ratsian tiedotustilaisuudessa puhunut Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.

Liikenneturvan vuonna 2014 julkaistussa selvityksessä tekstiviestejä ja sosiaalisen median viestejä taas luettiin suunnilleen saman verran sukupuolesta riippumatta (naiset 24% miehet 26%).

Älypuhelin suurin huomiovaras

Tarkkaamattomuudella tarkoitetaan sitä, että kuljettajan huomio on jossain muussa kuin ajamisessa: katse on poissa liikenteestä, käsi irti auton hallintalaitteista tai keskittyminen jossain muualla kuin ajotilanteessa. Vaikka kännykän käyttö ei ole ainoa kuljettajan tarkkaamattomuutta aiheuttava asia, etenkin kosketusnäytöllisen älypuhelimen toiminnallisuus ja käyttö vaativat enemmän huomiota.

”Kun koskaan ei tiedä, milloin puhelimessa odottaa kiinnostava viesti, sosiaalisen median päivitys tai huomiota herättävä uutisotsikko, pitää laitetta kurkkia jatkuvasti. Jos tavoitettavissa pitää olla koko ajan, kiusaus kurkkia kännykkää myös ajon aikana on monelle liian suuri”, Liikenneturvan Rainer Kinisjärvi kertoo.

Peräti neljäsosa Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista uskoo, että suurin osa kuljettajista pystyy ajamaan ja käyttämään puhelinta samanaikaisesti. Aivot kuitenkin pystyvät keskittymään tietoisesti vain yhteen tehtävään kerrallaan. Mielikuvassa asioiden samanaikaisesta tekemisestä on itse asiassa kyse keskittymisen nopeasta siirrosta asioiden välillä. Kun kahta asiaa yrittää tehdä samaan aikaan, toinen kärsii väistämättä. Jos kuljettajan huomio on puhelimessa, jää turvallinen ajaminen toiselle sijalle.

Lisätietoja:
aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi, Liikenneturva, p. 020 7282 379

*Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy toukokuussa 2015 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan kyselyssä haastateltiin 1005 henkilöä, joista autoilijoita oli 794 eli 79 prosenttia.