Kuopio

Joka neljäs nuori on ollut humalaisen kuskin kyydissä. Liikenneturvan 15-20-vuotiaille suunnattuun kyselyyn* vastanneista joka kolmas nuori tiesi, että kaverit ovat ajaneet päihtyneenä.

”Alkoholi on edelleen mukana liian monessa kohtalokkaassa nuorten liikenneonnettomuudessa. Kun nuorten rattijuoppoutta torjutaan, kaveriporukan asenteet ja oikea-aikainen väliintulo ovat merkittävässä roolissa. Siksi #rohkee-kampanjalla tavoitellaan mahdollisen rattijuopon lähipiiriä, ja vahvistetaan sitä henkeä, että kaverin humalapäisiin ajoaikeisiin saa ja tulee puuttua”, Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen kuvailee.

Väliintulo on myös toivottua. Yli yhdeksänkymmentä prosenttia nuorista toivoo, että kaveri pysäyttäisi, jos itse aikoisi päihtyneenä auton rattiin - tai mopon tai kevarin sarviin.

Saadaanko Mikkelissä vai Kuopiossa enemmän #rohkee-viestejä?

Kesän festareilla, kuten myös Jurassic Rockissa Mikkelissä ja Kuopion RockCock-festivaaleilla, nuoria kannustetaan jakamaan #rohkee-tunnisteella tägätty kuva Instagramissa, Facebookissa tai muussa somekanavassa. Sosiaalisessa mediassa jaetut valokuvat ja viestit kertovat siitä, että kännissä ei ole ok ajaa. Kuvan jakaneet saavat Liikenneturvan festaripisteellä pikapalkintona #rohkee’t aurinkolasit.

”Savossa kun ollaan, voitaisiin Kuopion ja Mikkelin festareiden välillä järjestää pientä leikkimielistä kilpailua: kumpi festarikansa lähettää enemmän #rohkee-viestejä?”, kannustaa Savolainen.

#Rohkee-kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.

*TNS Gallup Oy keräsi Liikenneturvan toimeksiannosta tutkimuksen aineiston alkusyksynä 2015 internetpaneeli GallupForumissa. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää nuorten käyttäytymistä ja mielipiteitä liikenteeseen ja päihteisiin liittyen. Kaikkiaan haastateltiin 733 15-20-vuotiasta.

rohkee, rattijuopumus, liikenneraittius