Liikenneturva kysyi toukokuun puolivälissä tehdyssä kyselyssä* suomalaisilta, miten nämä suhtautuvat kännykän käyttöön eri tilanteissa. Valtaosa vastasi, että liikenteessä puhelimen käyttöä pitäisi rajoittaa minimiin. Reilut puolet vastanneista laittaisi puhelimen ehdottomaan käyttökieltoon ajoneuvon kuljettamisen ajaksi.

”Kyselyn tulokset kertovat siitä, että suomalaiset ymmärtävät ajonaikaiseen puhelimenkäyttöön liittyvät riskit. Mielenkiintoista kuitenkin on, kuinka suomalaiset suhtautuvat lepsummin kännykän käyttöön autoa ajaessa kuin elokuvissa”, suunnittelija Petri Jääskeläinen Liikenneturvasta pohtii.

Kolme neljästä kyselyyn vastanneesta on sitä mieltä, että elokuvissa ei kännykkää pidä käyttää ollenkaan. Autoa ajaessa vastaava osuus on kuusi kymmenestä.

Makwan Amirkhani mukana Kun ajat, aja -kampanjassa

Läsnäolo ja hetkeen keskittyminen on tärkeää kaikille - olit sitten vapaaottelija tai sunnuntaiautoilija. Suomalainen vapaaottelija Makwan Amirkhani on omassa työssään keskittymisen ja läsnäolon ammattilainen.

Toukokuisena torstaina Liikenneturva ja Amirkhani haastoivat ohikulkijoita olemaan läsnä ja keskittymään hetkeen. Millaista on keskittyä täydellisesti hetkeen ja toiseen ihmiseen? Katso video.

Liikenneturvallisuus on osa Amirkhanin tarinaa, sillä hänen isänsä menehtyi auto-onnettomuudessa vuonna 1994.

Lisätietoja:

suunnittelija Petri Jääskeläinen, Liikenneturva, 020 7282 322
järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen, Liikenneturva, 020 7282 348 (Kun ajat, aja -kampanja)

*Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy. Aineisto kerättiin toukokuussa 2016 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan kyselyssä haastateltiin 1027 henkilöä, joista autoilevia oli 79 prosenttia.

tarkkaamattomuus, KunAjatAja