Joulun odotus kiihtyy kuun vaihduttua. Liikenneturva on yhteistyössä Suomen Somejen kanssa luonut joulukalenterin, jonka luukkuja avaamalla voi yhdistää huvin ja hyödyn. Luukuista paljastuu liikenneaiheisia videoita ja kuvia, jotka palauttavat mieliin esimerkiksi liikennesääntöjä. Jokaisen luukun yhteydessä on myös kysymys, johon vastaamalla osallistuu palkintojen arvontaan vaikka joka päivä jouluaattoon asti.

Joulukalenteri-kampanja pyörii Suomen Somejen verkostoissa eli Riemurasiassa ja IRC-Galleriassa, joiden suurimman käyttäjäryhmän muodostavat nuoret ja nuoret aikuiset. Liikenneturvalle yhteistyö näiden kanavien kanssa on luontevaa.

”Nuorten aikuisten mediakäytössä korostuu verkko, joten on perusteltua olla siellä, missä kohderyhmäkin viettää aikaansa”, kiteyttää Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Hara.

Nuoret ovat liikenneturvallisuustyön kannalta hyvin olennainen kohderyhmä, sillä joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on 15-24-vuotias. Suurin riskiryhmä ovat nuoret miehet.

“Verkostomme mahdollistaa juuri ajokortin saaneiden ja kokemattomien kuljettajien tavoittamisen. Liikenneturvan joulukalenteri tarjoaa heille jokapäiväistä liikennevalistusta hauskalla ja mielenkiintoisella tavalla. Kertaushan on opintojen äiti”, summaa asiakkuuspäällikkö Roni Alho Suomen Someista.

Vasemmalla Suomen Somet: Riemurasian toimitusjohtaja Joni Hartikainen, IRC-Gallerian toimitusjohtaja Jari Jaanto sekä asiakkuuspäällikkö Roni Alho. Oikealla Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Hara ja viestintäassistentti Arimo Laakkonen. Kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva

Sosiaalinen media sopii liikenneturvallisuusviestintään

Kun pyritään vaikuttamaan nuorten liikennekäyttäytymiseen ja -asenteisiin, ovat ystävien ja vertaisryhmän mielipiteet tärkeässä roolissa. Ryhmäpaine voi ohjata käyttäytymistä myös positiiviseen suuntaan.

”Esimerkiksi IRC-Gallerian yhteisöllinen luonne sopii mainiosti liikenneturvallisuusviestintään, jossa pyritään vaikuttamaan myönteiseen turvallisuuskulttuuriin ja läheisistä välittämiseen. Näkyvä aktiivisuus, kuten tykkäykset ja jaot, vievät viestiä eteenpäin lähipiirissä myös somen puolella. Joukkoon kuuluminen on vahva keino vaikuttavuudelle”, Hara kertoo.

Liikenneturvan joulukalenterin ensimmäinen luukku on jo auki – tästä pääset tutustumaan sen sisältöön.

Lisätietoja:

viestintäpäällikkö Kaisa Hara, Liikenneturva (puh. 020 7282 317)

asiakkuuspäällikkö Roni Alho, Suomen Somet (puh. 040 838 6440)

nuoret