Jalankulku
Jyväskylä

Vuoden pimein aika on alkamassa, ja ammattikuljettajien työympäristö muuttuu sen myötä kesäkautta haastavammaksi. Hämärä ja pimeä naamioi valaistullakin alueella liikkuvan jalankulkijan lähes näkymättömiin, mikäli tämä ei käytä heijastimia.

”Heijastin on helppo tapa avittaa auton kuljettajaa havaitsemaan kävellen kulkeva mahdollisimman kaukaa. Autoilijan on myös olennaista pitää nopeus riittävän alhaisena havaitakseen kaikki kulkijat ajoissa”, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Lahjoitetut heijastimet hyötykäyttöön

Kuva: Jiri Halttunen/JytaksiJytaksi (Jyväskylän aluetaksi) osallistuu Liikenneturvan ja JAPA ry:n heijastintempaukseen lahjoittamalla 300 heijastinta jakoon heijastimien kierrätyspisteisiin ja siten käyttöön jyväskyläläisille jalankulkijoille.

”Lahjoituksella haluamme ensisijaisesti parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta. Turvallisuuden lisääminen on myös osa yhteiskuntavastuutamme. Kuljettajiemme parissa voimakasta huolta on herättänyt erityisesti se, että monelta nuorelta koululaiselta puuttuu heijastin aamuhämärässä”, kertoo Jytaksin markkinointipäällikkö Severi Allonen.

”Meillä vuosikausia toimineet ammattikuljettajat osaavat kuitenkin toimia äkillisissäkin tilanteissa. Liikenteessä kuitenkin on myös paljon kokemattomampia kuskeja, joille nopeasti muuttuviin tilanteisiin reagointi on haasteellisempaa. Mikäli nyt ja aiempina vuosina lahjoittamamme heijastimet ovat hyötykäytössä, niin sillä on jo iso vaikutus liikenneturvallisuuteen”, Allonen jatkaa.

Jytaksin heijastimia tulee jakoon Jyväskylän Valon kaupunki -tapahtuman aikaan Ylistön ja Kinakujan silloille. Heijastinkierrätyspisteet ovat auki syyskuun loppuun asti ja toiveena on, että 1.10. vietettävänä valtakunnallisena heijastinpäivänä mahdollisimman monella jalankulkijalla olisi käytössään heijastin.

”Pisteet ovat olleet ahkerassa käytössä, sillä ne ovat olleet lähes tyhjiä joka kerta, kun uusia heijastimia on tuotu pisteille täydennykseksi. Lahjoitukset otetaan ilolla vastaan, sillä näin pisteet saadaan pidettyä auki pidempään ja yhä useampi ehtii napata heijastimen itselleen”, kiittelee Piippa.

Pimeät jalankulkijat pelottavat autoilijoita

Heijastinkierrätyspisteeltä voi ottaa tai tuoda hyväkuntoisen heijastimen muille hyötykäyttöön.Kun Liikenneturva kysyi autoilevilta, mitä he pelkäävät liikenteessä*, kärkikahinoihin nousivat ilman heijastinta liikkuvat jalankulkijat. Piippa tulkitsee pelon olevan inhimillistä.

”Kaikki tietävät sen kelin, kun taivaalta vihmoo märkää, tuuli heiluttaa puiden oksia ja katuvalot yrittävät puhkoa pimeää. Tummiin pukeutuneen kulkijan havaitseminen näissä olosuhteissa on vähintään haastavaa. Heijastin kertookin autoilevalle jo kaukaa, että täällä kulkee joku”, Piippa sanoo.

Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 26 ja loukkaantunut 400 jalankulkijaa. Kaikista jalankulkijoiden kuolemantapauksista yli neljännes tapahtui pimeällä tai hämärässä. Vuoden    pimeimmän vuosikolmanneksen aikana loka-tammikuussa sattui lähes puolet jalankulkijoiden kaikista   henkilövahingoista. Erityisesti suojateillä tapahtuneet henkilövahingot keskittyivät näille kuukausille: yli puolet jalankulkijoiden vammautumisista suojateillä sattui tänä aikana.

Lisätietoja:

yhteyspäällikkö Leena Piippa, Liikenneturva (puh. 0400 640 688)
markkinointipäällikkö Severi Allonen, Jytaksi (puh. 050 513 1666)

*Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy joulukuussa 2016. Kyselyyn vastasi yhteensä 1530 henkilöä, joista autoilevia oli 1238, eli 81 prosenttia.

Lue lisää heijastimesta.

Heijastin