Jyväskylä

Ajovuosien mukanaan tuoma kokemus ja harkintakyky ovat ikäautoilijan vahvuuksia. Vanhenemisella on myös toinen puolensa – huomiokyky heikkenee, sairaudet yleistyvät, eikä elimistö enää kestä törmäyksiä. Oman ajamisen ja ajokyvyn arviointi sekä oikea auton valinta ovat ikäautoilijan keinoja lisätä omaa turvallisuuttaan liikenteessä.

Liikenneturva ja O.K. Auto Oy järjestävät Turvallisuuspäivän varttuneille kuljettajille tiistaina 19.5. klo 10–15 (Rahastajantie 2, Äänekoski). Turvallisuuspäivän aikana kuullaan klo 10 alkaen tasatunnein Liikenneturvan tietoiskut ikäautoilusta ja ikäautoilijalle sopivan auton valinnasta. Tapahtumassa on jaossa myös Liikenneturvan kehittämä Ikäkuljettajan Itsearviointiopas. Ikäkuljettajilla on mahdollisuus kokeilla, miten automaattivaihteinen auto helpottaa ajamista ja antaa aikaa liikenteen tarkkailuun.

Toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Ikäkuljettaja voi itse arvioida oman ajamisen sujuvuutta

Ikäkuljettajan ongelmat tulevat useimmiten esiin risteysajossa ja monimutkaisissa liikennetilanteissa. Liikenneturvan kehittämän Ikäkuljettajan itsearviointitestin avulla ikääntyvä kuljettaja voi testata sitä, miten selviytyy liikenteessä tai onko syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin esimerkiksi lääkärille. Ikäkuljettajan itsearviointiaineistosta löytyy myös muiden ikäkuljettajien antamia vinkkejä liikenteessä selviytymiseen.
Iän myötä yleistyvät sairaudet ja lääkkeiden käyttö voivat vaikuttaa autoilun turvallisuuteen. Mahdollisuus käyttää omaa autoa voi olla monille sairaille tärkeämpää kuin terveille. Jos sairaus ei vaikuta ajokykyyn, voi autoilua jatkaa vanhanakin. Oman kunnon tarkkailu, sairauden huolellinen hoitaminen ja harkinta auttavat selviytymään liikenteessä. Liikenneturvan nettisivuilta löytyvästä Sairaudet, lääkkeet ja iäkkäiden toimintakyky liikenteessä – esitteestä löytyy Liikenneturvan kokoama tietopaketti ajoterveysasioihin liittyen.

Auton valinnalla voi vaikuttaa ajomukavuuteen ja turvallisuuteen

Ajoergonomia ja käyttömukavuus ovat erityisen tärkeitä ikäkuljettajille. Auton penkille istumisen ja autosta poistumisen tulisi olla helppoa ja istuma-asennon mukava pitkilläkin matkoilla. Helppokäyttöinen hallintalaitteisto, selkeä mittaristo sekä hyvä näkyvyys ovat varttuneiden kuljettajien arvostamia ominaisuuksia. Uudesta ajoneuvotekniikasta löytyy apua ajoneuvon käsittelyyn, liikenteen havainnointiin sekä vuorovaikutukseen muiden kanssa. Ajovakauden hallintajärjestelmän lisäksi automaattivaihteisto tuo turvallisuutta ajamiseen. Liikenneturvan Ikänsä ratissa -sivuilta löytyy tietoa iäkkäille sopivista autoista sekä apua ajoneuvon valintaan.

Lisätietoa:

Aluepäällikkö Leena Piippa, p. 0400 640 688