4/2015

Vaateet autojen alkolukoista nousevat esiin säännöllisin väliajoin. Uusiin autoihin asennetaan kuitenkin jo nyt runsaasti tekniikkaa, joka sopisi kuljettajan tilan arvioimiseen vanhaa menetelmää paremmin, kirjoittaa auto- ja liikennetoimittaja Ilpo Mattila.
Kännissä ajamista vastaan on kampanjoitu vuosia ja aihetta on käsitelty useissa tutkimuksissa. Myös keinot pitää kuskit selvinä ovat kehittyneet. Silti vuonna 2014 ratista kärähti noin 13 000 henkilöä, jotka olivat alkoholin vaikutuksen alaisena. Mikä olisi paras keino saada rattijuopot kuriin? Ennalta ehkäisevät toimenpiteet vai kovemmat rangaistukset? Näkökulmiaan avaavat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin Ajo-oikeudet ja kortit -yksikön erityisasiantuntija Marita Löytty sekä Helsingin yliopiston liikennepsykologian dosentti Igor Radun.
Legendaarinen liikennetoimittaja Hannu Karpo testasi vuonna 1984 rattijuopon kiinnijäämisriskiä. Tulokset olivat masentavat. Karpon pestaama näyttelijä toikkaroi huoltoasemien pihoilla ja tien pientareilla ympäri Suomea. Estämisen tai käräyttämisen sijaan hänet autettiin takaisin liikenteeseen ja samalla päiviteltiin kuskin humalatilaa.